Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce Online Advertising & PR Legislatie Internet
Legi Internet
Off Topic Evenimente Despre noi Contact
June 2017
 LMMJ VSD 
    1234 
 567891011 
 12131415161718 
 19202122232425 
 2627282930

Despre comunicarile comerciale nesolicitate

  [de Bogdan MANOLEA / APTI]

Cu totii primim mesaje comerciale nesolicitate. Cei mai multi le zic SPAM (ca la americani si nu numai). Pe cei mai multi ne enerveaza mesajele astea. Altora le plac. Iar unii chiar le folosesc pentru a-si promova afacerea, chiar daca stiu (sau nu stiu) ca enerveaza pe multi. Pentru ca, din pacate, aceasta metoda de promovare este eficienta, chiar daca ilegala. Dar sa vorbim mai mult despre partea legala a mesajelor comerciale prin e-mail.
 
In primul rand, sa precizam ca vom vorbi despre comunicari comerciale nesolicitate, asa cum le spune legislatia romaneasca, si nu despre SPAM. Ii lasam pe americani cu spam-ul si cu legislatia lor in domeniu (care este nitel diferita fata de a noastra – adica a europenilor, ca si aici ne-am integrat).
 
In al doilea rand, trebuie sa se inteleaga ca atunci cand trimiti un mesaj comercial prin e-mail in romana, avand clar ca public-tinta cel din Romania, ti se aplica legislatia romaneasca. Mai mult, daca cumva doar serverul prin care se trimit e-mail-urile se afla in Romania, iar tu trimiti mesaje in Germania sau Japonia, tot se va aplica legea romaneasca. Deci, ii rog pe spammeri sa nu mai puna la finalul e-mailurilor “Acest mesaj este trimis in conformitate cu CAN-SPAM act” pentru ca sunt informatii false.
 
Trecem la subiect: Exista 4 (patru) acte normative care se refera la spam:
1. Legea comertului electronic (art. 1 pct. 8, Art. 6)
2. Normele metodologice pentru legea comertului electronic (art. 7-9)
3. Ordonanta privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta (art. 15)
4. Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice – 506/2004 (art. 12)
Cam mult. Prea mult pentru o problema care ar fi trebuit lamurita in maximum cateva articole dintr-un act normativ. Sa vedem, insa, ce zic legile.
 
CE ESTE O COMUNICARE COMERCIALA?
Definitia ne este data de art.1., pct. 8 din Legea comertului electronic: “Comunicare comercială – orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele: informatiile permitând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special pe nume de domeniu sau o adresă de postă electronică, comunicările legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mărcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fată de persoana în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit.” 
 
Definitia este destul de larga si include cam orice fel de mesaj comercial pe care cineva le-ar putea trimite. Am aveam doar doua posibile exceptii:
 
1. Situatia in care mesajul contine doar numele de domeniu al site-ului la care se face reclama nu este considerat mesaj comercial (probabil se considera ca acel mesaj e atat de mic incat nu ar provoca nici un rau). Atentie, insa, daca mesajul contine doar numele de domeniu cum ar fi www.legi-internet.ro – e OK,  dar daca mesajul ar contine ceva in plus – ex. www.legi-internet.ro – Totul despre legi si Internet – atunci este deja o comunicare comerciala.
 
2. Situatia “Spune unui prieten despre pagina” in care ai un formular pe propriul site web prin care permiti celor ce te viziteaza sa recomande pagina ta si altora. Acest serviciu este permis.
Inca o observatie referitor la definitie – ea nu se refera la mesajele politice sau non-profit, care  astfel sunt excluse de la spam-ul comercial (cei care, insa, trimit mesaje in masa pot fi amendati pentru incalcarea legislatiei referitoare la protectia datelor cu caracter personal – daca e cazul, evident).
 
PRINCIPIUL OPT-IN
Cel mai important principiu care se regaseste in toata legislatia romaneasca este ca nu pot sa fie trimise mesaje comerciale prin e-mail daca ele nu au fost solicitate. Acest lucru inseamna ca trebuie sa ai acordul fiecarei persoane care este in spatele unui e-mail pentru a primi comunicari comerciale de la tine. De asemenea, inseamna ca o adresa care este gasita public – fie pe Internet, fie intr-un ziar, fie in Pagini Aurii, fie scrisa pe peretii unui bloc – nu poate fi folosita pentru a-i trimite mesaje comerciale, daca nu a solicitat, in prealabil, acest lucru.
 
Principiul inseamna si ca nu se poate trimite un prim mesaj, la care utilizatorul trebuie sa se desubscrie daca nu mai vrea sa primeasca astfel de mesaje (acesta ar fi principiul opt-out care exista in SUA).
 
CUM SE POATE OBTINE ACEST ACORD?
Legea nu prevede ca acordul se poate obtine intr-un mod sau altul, ceea ce inseamna ca se poate obtine in orice mod:
•  Prin e-mail. Aici, insa, normele de aplicare ale legii comertului electronic impun niste conditii cam dure, de accea il vad putin fezabil. In plus, mesajul dvs. trebuie sa obtina doar un accept, fara a avea un caracter comercial – adica nu se poate trimite un text de genul “vrei sa primesti mesaje publicitare privind componente de calculator?”, dar se ataseaza si oferta curenta.
•  Printr-un formular pe o pagina web; atentie, trebuie sa existe o actiune din partea utilizatorului pentru a se subscrie – de exemplu, bifarea unei casute.
•  Printr-o campanie offline – de orice fel – chiar si telefonica.
De la acest principiu de opt-in, legislatia romaneasca prevede doua exceptii, ambele in Legea 506/2004:
a) “Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), daca o persoana fizica sau juridica obtine in mod direct adresa de posta electronica a unui client, cu ocazia vanzarii catre acesta a unui produs sau serviciu s...t, persoana fizica sau juridica in cauza poate utiliza adresa respectiva in scopul efectuarii de comunicari comerciale referitoare la produse sau servicii similare pe care acea persoana le comercializeaza, cu conditia de a oferi in mod clar si expres clientilor posibilitatea de a se opune printr-un mijloc simplu si gratuit unei asemenea utilizari atat la obtinerea adresei de posta electronica, cat si cu ocazia fiecarui mesaj, in cazul in care clientul nu s-a opus initial.”
b) “In toate cazurile, este interzisa efectuarea prin posta electronica de comunicari comerciale in care identitatea reala a persoanei in numele si pe seama careia sunt facute este ascunsa sau in care nu se specifica o adresa valabila la care destinatarul sa poata transmite solicitarea sa referitoare la incetarea efectuarii unor asemenea comunicari.”
 
DESPRE MESAJELE IN MASA (BULK)
Desi toata lumea stie ca se trimit mesaje de tip spam pentru ca este o metoda eficienta de promovare, totusi legea romana nu prevede nimic referitor la trimiterea mesajelor in masa. Altfel spus, daca ai trimis un singur mesaj care intruneste conditiile unui mesaj comercial nesolicitat sau daca ai trimis un milion de mesaje identice – nu este nici o diferenta.
 
Ei bine, desi legea romana nu stabileste nici o diferenta intre un mesaj si un milion, se poate face o distinctie: la pedeapsa. Trimiterea unor mesaje comerciale prin e-mail fara a respecta conditiile legale reprezinta o contraventie care este pedepsita cu amenda cuprinsa intre un minim si un maxim. Evident ca unul din criteriile care trebuie aplicate in individualizarea pedepsei este, insa, numarul de mesaje trimise ca spam.
 
Un alte criteriu care se poate aplica este si falsificarea adresei destinatarului, lucru care se poate face pentru a nu permite identificarea corecta a celui care atrimis mesajul comercial. Acest criteriu este prevazut in mod specific de legea 506/2004 - Art. 12 Alin. 3 care interzice ascunderea identitatii reale a persoanei care face comunicarea comerciala sau nu exista o adresa valida de desubscriere. Aceste ultime doua conditii sunt obligatorii si in situatia unor mesaje comerciale solicitate.
 
ALTE ELEMENTE CARE SUNT OBLIGATORII IN COMUNICARILE COMERCIALE
Legea 365/2002 si normele de aplicare precizeaza in mod explicit si alte obligatii pe care trebuie sa le indeplineasca un mesaj comercial trimis prin posta electronica:
 
1. Sa fie clar identificabil. Aceasta dispozitie din legea 365 este explicata mai mult in norme in urmatorul paragraf: “Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, ce constituie comunicari comerciale, trebuie sa inceapa cu cuvantul “PUBLICITATE” scris cu majuscule”. Aceasta dispozitie, pe care nu am vazut-o pana acum sa fie respectata in vreun e-mail comercial primit, ni se pare superfluu. In schimb, se poate cere ca mesajul sa fie clar identificabil, adica subiectul mesajului si destinatarul sa fie unii care sa nu induca in eroare consumatorul.
 
2. Persoana in numele careia se face comunicarea sa fie clar identificata. Normele precizeaza si informatiile exacte ce trebuie furnizate: numele, codul de inregistrare, sediul, numar de telefon si adresa de e-mail. Am remarcat in multe mesaje ca aceste date sunt precizate undeva la finalul email-ului, ceea ce este bine. Totusi, multe dintre mesaje considera ca simpla mentionare a datelor este suficienta, fara a mai fi necesar acordul celui ce primeste mesajul – ceea ce este, in mod evident, fals.
 
3. Promotiile, reducerile, cadourile sa fie clar identificabile.
 
4. Sa existe posibilitatea de desubscriere prin email. Acest lucru este mai clar explicitat in art. 9 din Normele de aplicare, care stipuleaza in mod expres ca aceasta procedura trebuie sa fie disponibila si prin e-mail-ul trimis si pe site-ul web al firmei care trimite mesajul. Iar efectele trebuie sa se produca in maxim 48 de ore de la realizarea procedurii.
 
SANCTIUNI SI PLANGERI
Dupa cum am precizat si mai sus, sanctiunea legala a nerespectarii acestor dispozitii o reprezinta contravenetia. Nu este mai putin adevarat ca si alte sanctiuni sunt, practic, dispuse ad-hoc de diversi furnizori de servicii – incepand de la introducerea acestora pe o lista neagra a caror e-mail-uri sunt respinse automat – vezi Romanian BlackList – rbl.sns.ro, fie li se face publicitate negativa pe diverse forumuri, liste de discutii sau bloguri. 
 
O sa mi se atraga atentia ca vorbesc in van pentru ca nici o sanctiune nu s-a luat de autoritati importiva unor astfel de fapte. Ceea ce este adevarat macar partial – se pare ca MCTI a trimis niste avertismente pe aceasta tema.
 
Dar trebuie sa recunoastem ca nici comunitatea de Internet din Romania nu a luat, cu adevarat, o atitudine concreta si decisa la acest subiect pentru a face o plangere oficiala impotriva unui spammer. Cati dintre voi au trimis o plangere semnata si stampilata (daca este cazul) la vreuna dintre autoritati ?  Dar ce – ei nu primesc spam ? – veti intreba indreptatiti.
 
In fine, comentarii cu ce ar trebui sa faca celalalt sunt intotdeauna mult mai usor de spus. Poate vor reveni, insa, intr-un articol sau pe blogul propriu cu ceea ce cred ca putem face – dar numai impreuna – pentru a avea un efect cat de cat.
 
Pana atunci ar fi, totusi, bine sa precizam ca sunt doua autoritati care, conform legii, ar putea sa aplice o asemenea contravenetie. Una din ele este Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) unde plangerile pentru spam se primesc prin formularul de la www.e-frauda.ro.
Cealalta este mai recent infiintata Autoritate Nationala de Supraveghere a Prelucrarii  Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) – iar procedura de a trimite o petitie, o puteti gasi la www.dataprotection.ro.
 
... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei