Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce Online Advertising & PR Legislatie Internet
Legi Internet
Off Topic Evenimente Despre noi Contact
August 2017
 LMMJ VSD 
  123456 
 78910111213 
 14151617181920 
 21222324252627 
 28293031

Un click si... gata contractul! (II)

  [de Bogdan Manolea / APTI]

Ce se intampla in Romania cu contractele pe Internet?
Din pacate, inca nu suntem atat de avansati incat sa avem deja o doctrina si jurisprudenta in acest domeniu care sa ne permita sa tragem niste concluzii definitive si irevocabile. Pe de alta parte, principiile exprimate in articolul anterior sunt valabile. Mai mult, avem o lege a comertului electronic (Legea nr. 365/2002) care ne ajuta in aceasta privinta daca este interpretata in mod corect.

Art. 9 din aceasta lege, numit „Incheierea contractului prin mijloace electronice” spune in primul alineat:

„(1) Daca partile nu au convenit altfel, contractul se considera incheiat in momentul in care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta ofertantului.”

Sa aplicam acest articol la un contract de tip “click-wrap” – sa spunem un contract pe Internet prin care ni se ofera un serviciu de gazduire online. Practic, textul contractului pus la dispozitie prin Internet de catre firma care ofera servicii de hosting (Ofertant) este o oferta de a contracta (uneori titlul acestei sectiuni se numeste si Termeni si Servicii sau Conventie intre parti – acest lucru, practic, nu are importanta). Orice persoana care doreste sa aiba acces la serviciile respective trebuie sa “accepte oferta de a contracta” .

Legea comertului electronic nu precizeaza ce inseamna aceasta “acceptare”. Nici nu trebuie sa o faca – legea trebuie sa fie suficient de neexhaustiva pentru a incorpora nu numai prezentele modalitati de a face aceasta acceptare, dar si orice alte modalitati care s-ar putea crea in viitor.
In principiu, acceptarea inseamna o actiune din partea cumparatorului (debitor – asa cum il precizeaza legea) – cum am mentionat si in prima parte a articolului. Actiunea poate sa fie apasarea butonul de “Accept contractul”, poate sa fie bifarea unei casute langa care este scris “Accept termenii si conditiile” sau orice alta forma care inregistreaza o actiune neechivoca din partea cumparatorului.

Pentru a avea un contract valabil, legea cere doar ca aceasta acceptare sa ajunga la cunostinta ofertantului. Aceasta se poate realiza printr-o anumita insemnare care sa apara intr-o baza de date a ofertantului, un e-mail automat pe care il primeste ofertantul sau chiar un telefon sau fax. (ultima optiune este posibila, dar improbabila ;)).

Mai exista o obligatie pe care legea romana o cere in cazul incheierii acestor contracte. Tot art. 9 – alineatele 3 si 4 ne spun ca:

(3) In cazul in care destinatarul trimite prin mijloace electronice oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a confirma primirea ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, in unul dintre urmatoarele moduri:
a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau printr-un alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata de catre destinatar, in termen de 24 de ore de la primirea ofertei sau acceptarii;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei, de indata ce oferta sau acceptarea a fost primita de furnizorul de servicii, cu conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa de catre destinatar.
(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, efectuate in unul dintre modurile prevazute la alin. (3), se considera primite atunci când partile carora le sunt adresate pot sa le acceseze.

Pe scurt, daca se incheie contractul pe Internet, Ofertantul are si obligatia de a-i confirma primirea acceptarii ofertei Cumparatorului in 24 de ore de cand s-a primit aceasta. Cum, practic, aceasta confirmare se face in mod automat, termenul nu ar trebui sa reprezinte o problema. Confirmarea se poate realiza prin trimiterea unui e-mail, alt mijloc de comunicare individuala (eu as incadra aici si o notificare pe un serviciu de Instant Messenging sau primirea unui SMS) – Alineatul 3 a) – sau,  pur si simplu, afisarea unei pagini web prin care esti instiintat ca acel contract a fost incheiat si ca ar fi bine sa salvezi si sa printezi pagina respectiva (Alineatul 3 b) – in cazul in care vorbim de un contract acceptat pe o pagina web.

Inca doua precizari utile ar mai trebui facute referitor la incheierea contractelor pe Internet:

Alineatul 1 al Articolului 9 ne precizeaza la inceput: “Daca partile nu au convenit altfel”. Aceasta ar putea duce la concluzia ca un Ofertant ar putea sa impuna conditii diferite de incheiere a contractului. Credem, insa, ca avem de-a face cu o „traducere” imprecisa a Articolului 11 al Directivei europene privind comertul electronic care vorbeste de „except when otherwise agreed by parties who are not consumers” (exceptand situatia cand partile – care nu sunt consumatori – au convenit altfel). Ca atare, consideram ca si legea romana ar trebui interpretata in sensul ca partile ar putea schimba conditiile stipulate de lege, numai in cazul in care nu avem de a face cu contracte in care sa fie implicate persoane fizice.

Alineatul 2 al Articolului 9 face mai usoara, insa, toata aceasta procedura si precizeaza ca avem de-a face cu un contract incheiat in mod legal atunci cand Cumparatorul (Debitorul) incepe sa execute contractul. De exemplu, in cazul unui contract de gazduire, daca s-a acceptat contractul pe web si cumparatorul a inceput deja sa foloseasca spatiul pus la dispozitie – se considera ca acel contract a fost incheiat chiar daca debitorul sau ofertantul inca nu si-au verificat e-mail-ul pentru primirea confirmarii. Aceasta precizare este absolut normala in conditiile afacerilor pe Internet in care rapiditatea desfasurarii relatiilor contractuale ar face, practic, inutile prea multe obligatii legale – atata vreme cat partile au ajuns la un acord.

... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei