Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce Online Advertising & PR Legislatie Internet
Legi Internet
Off Topic Evenimente Despre noi Contact
October 2017
 LMMJ VSD 
       1 
 2345678 
 9101112131415 
 16171819202122 
 23242526272829 
 3031

Ce inseamna legalitatea unui site de comert electronic?

  [de Bogdan Manolea / APTI]

Exact intrebarea asta mi-am pus-o si eu in momentul in care Andrei Radu m-a rugat sa jurizez site-urile de comert electronic care s-au inscris in Gala Premiilor E-Commerce.
 
Nu va voi dezvalui toate criteriile pe care le-am aplicat, dar de multe va veti da seama din ideile de mai jos.
 
Cert este ca am trecut prin 35 de site-uri de comert electronic romanesti incercand sa identific cat mai multe probleme (pentru ca de obicei sunt foarte critic si la adresa mea, nu numai a altora). Doar cateva site-uri au primit punctajul maxim.
 
Iata problemele cel mai des intalnite:
1. Trei dintre site-urile care s-au inscris la concurs au trimis mesaje comerciale nesolicitate (adica SPAM) pe una sau mai multe din adresele mele. Poate nu in ultima luna,  dar au trimis, si lucrul asta nu se uita – asa ca fiecare din ele au capatat  punctajul minim (adica minus 5 puncte). Chiar nu inteleg cum magazine importante (sau care se cred importante) pot sa apeleze la astfel de mijloace neleale de promovare. Dar acesta este un alte subiect asupra caruia voi reveni probabil intr-un articol viitor;
 
2. Datele de contact. Primul meu articol din Link2eCommerce s-a structurat exact in jurul ideii de informare a consumatorului cu privire la cine este acel magazin online. Din pacate, multor magazine vizitate le lipsesc exact aceste date de contact impuse de lege. In multe cazuri le-am gasit undeva „ascunse” in niste termeni si conditii, daca le citeai cu multa atentie. Cei mai corecti le aveau fie chiar in pagina de Contact, disponibila printr-un link de pe prima pagina, fie in pagina de Intrebari frecvente (FAQ). Am punctat de asemenea si pe cei care aveau mai multe metode de contact (adresa postala, telefon fix, mobil, suport live, Instant messenger, formular pe web). 
 
Din pacate, au existat si cazuri de site-uri „no name”, cu doar un formular de contact ori un e-mail public,  in care si in sectiunea Despre noi se spunea ceva de genul „ Firma XZY este o firma importanta care face afaceri de calitate si ofera produse de marca. Suntem recunoscuti peste mari si tari si suntem foarte buni” . Eu nu as avea incredere sa cumpar de pe un asemenea site.
 
3. Termenii si conditiile de utilizare. Am luat in considerare existenta acestei sectiuni, daca are un link de pe prima pagina, daca trebuie bifat ca ai luat la cunostinta acesti termeni cand deschizi un cont. Nu am punctat prea mult continutul – pentru ca fiecare site are dreptul sa si-l faca in intregime cum crede mai bine, dar am depunctat cazurile in care au fost numai niste traduceri ale unor Termeni din engleza (credeti-ma, se vad de la kilometri asemenea situatii) si cazurile in care contineau lucruri absurde sau imposibile (in special exonerarea de garantii inexistente). Am apreciat pozitiv site-urile care, desi nu au folosit un limbaj juridic, s-au exprimat clar si fara echivoc. Din pacate, si aici am intalnit multe cazuri in care s-au scris diferite dispozitii cu majuscule, de parca astfel s-ar pricepe mai bine. Nu am depunctat asemenea cazuri, dar mi se pare un nonsens pe site-uri romanesti sa faci asa ceva.
 
4. Protectia datelor cu caracter personal. Am cautat in primul rand sa existe informatii referitoare la datele procesate (fie in Termenii si Conditiile site-ului, fie intr-un document separat de Confidentialitate), la ce date se strang si cum sunt procesate. Important era ca aceste informatii sa fie clar prezentate. Am urmarit si daca firma care administreaza site-ul este un procesator de date inregistrat la ANSPDCP (www.dataprotection.ro – pentru ca asa zice legea 677/2001), dar au fost si site-uri unde alte informatii referitoare la procesarea datelor personale numai de catre procesatorii de carduri sau referitoare la ne-procesarea datelor cu caracter personal mi s-au parut suficiente. In general, insa, informatiile din acesta zona sunt neclare si lacunare pe multe site-uri.
 
... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei