Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce Online Advertising & PR Legislatie Internet
Legi Internet
Off Topic Evenimente Despre noi Contact
December 2017
 LMMJ VSD 
     123 
 45678910 
 11121314151617 
 18192021222324 
 25262728293031

Informarea si comertul electronic

  [de Bogdan Manolea / APTI]

In Romania se adopta legi cu toptanul. Procesul de integrare europeana ne forteaza (oare?) sa traducem (scuze, sa implementam) noi si noi kilograme de legi care apar peste noapte in Monitorul Oficial si devin obligatorii, indiferent daca le stim sau nu, pentru noi toti: antreprenori, consumatori, internauti, webmasteri sau designeri de pagini web. Gasim norme legislative care merg de la eticheta ecologica pentru grupul de produse calculatoare portabile pana la norme specializate pentru activitatile electronice ale notarului. Bun! Ce facem cu ele?
 
In primul rand, daca discutam despre legi, cu totii trebuie sa intelegem ca dincolo de intreg procesul de elaborare legislativa (pe care ar fi bine sa il detaliez intr-un articol separat pentru ca sunt multe chestiuni care ar trebui stiute) si de tot procesul de adoptare al legii, mai exista un pas la fel de important – si anume punerea ei in aplicare. Iar eu cred ca orice punere in aplicare a unei legi ar trebui sa inceapa cu informarea. Informarea celor care au obligatii noi conform legii, informarea consumatorilor cu privire la drepturile lor, informarea autoritatilor ca li s-a mai dat o sarcina, dar nu li se suplimenteaza bugetul... Sigur ca pentru informare ne trebuie bani si ca bugetul este limitat, dar practica ne arata ca lipsa acesteia duce, in multe cazuri, la inaplicarea ei (care ne doare mai tare cand este subliniata si in Raportul UE privind Romania).
 
Legat de subiectul anterior eu as propune ceva – de fiecare data cand este invitat un membru al unei institutii guvernamentale la o conferinta – sa nu mai prezinte starea natiunii si cum merge domeniul, ci sa ia ultimul act normativ promulgat, aprobat sau adoptat si sa informeze participantii cu privire la dispozitii, posibile efecte asupra pietei si cum ii influenteaza pe principalii subiecti. Este doar o propunere
 
In al doilea rand, important e sa stim care sunt legile din domeniul IT si care sunt principiile pe baza carora au fost realizate. Cam asta vrem sa facem prin aceasta rubrica: informare. Daca va intereseaza mai mult decat principiile sau unele explicatii practice si vreti sa cititi textul integral, cel mai bine este sa mergeti pe <reclama> www.legi-internet.ro </end reclama> si gasiti acolo aproape toate legile din domeniu, ordonate pe categorii.
 
Sa ne uitam, asadar, in fuga la Legea Comertului Electronic – 365/2002. Este o lege care are destule articole ce ar intra in categoria protectia consumatorului. Unul dintre principiile care stau la baza ei este: informarea consumatorului (vezi art. 5, art. 6, alin. 2 lit. b, art.8).
 
In principiu, consumatorul (in cazul nostru internautul) trebuie sa afle in mod clar si direct principalele informatii cu privire la ce vede online. Adica nu doar numele firmei care administreaza o pagina (atentie, nu care o gazduieste!), ci si datele de contact, inclusiv telefon, fax si e-mail, codul unic de inregistrare si alte date publice. De ce? Pentru ca, spre deosebire de mediul offline unde magazinul din colt va fi intotdeauna acolo (pana cand da faliment), in mediul online un magazin astazi poate sa fie, iar maine sa nu-l gasesti. Pur si simplu, este o masura creata pentru a creste increderea in cei care vand diverse servicii online.
 
Cui ii revine obligatia de a prezenta aceste informatii? Oricarui site? Nu. Categoric nu. Legea romana foloseste sintagma de “furnizor de servicii al societatii informationale” (vezi definitii la art.1, pct 1-3. A se lua in considerare si modificarile ce, probabil, se vor aduce prin propunerea MCTI (http://www.mcti.ro/2591.html). Interpretarea mea ar fi ca aceasta prevedere ar trebui sa se aplice in mod obligatoriu magazinelor online si oricaror altor servicii online platite (de exemplu, o firma care vinde domenii online). Eu as considera-o obligatorie si pentru firmele care ofera gazduire, servicii de e-mail, blog sau forum in mod gratuit. Este, de asemenea, recomandabil si pentru alte servicii online gratuite, in special daca se culeg date cu caracter personal, alte site-uri cu trafic mare sau care permit interactiunea utilizatorilor (in special, pentru a se delimita obligatiile de raspundere cu privire la continut).
 
In cazul site-urilor care ofera doar informatie, nu poate sa existe o obligatie sau recomandare in acest sens, dar cel putin o adresa de e-mail valida poate fi utila. Cum se indeplineste obligatia? Cred ca simpla mentionare a acestor informatii minime pe pagina de contact ar fi suficienta, atata vreme cat pagina de contact este direct accesibila de pe orice pagina a unui site. A! Si nu scrisa cu font alb pe background alb...
 
Acum nu mai trebuie decat sa verificati si pagina dumneavoastra sa vedeti daca aveti aceste date sau nu.
... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei