Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
August 2018
 LMMJ VSD 
   12345 
 6789101112 
 13141516171819 
 20212223242526 
 2728293031

Vreau un magazin virtual...

  [de Valentin ION / BRD-GSG]

M-am hotarat. Imi fac un magazin virtual, incasez zeci de comenzi zilnic si devin milionar in RON. Nimic mai simplu. Dar de unde incep? Cred ca ma duc la o banca sa intreb sau semnez direct un contract cu un intermediar; am auzit ca se pricep.
 
Nu. Un magazin virtual nu este ceva chiar atat de simplu. Departe gandul de a descuraja cumva dar sper ca voi reusi, prin acest articol, sa arat adevaratele dimensiuni ale unui magazin virtual, magazin ce nu difera considerabil de unul real, aflat in coltul strazii sau in Piata Unirii.
 
Intrucat orice afacere ar trebui sa inceapa cu un minim de analiza a asteptarilor, imi realizez, pe hartie, electronic sau... in minte, un mic plan de afaceri. Trebuie sa stiu foarte bine, inca de la inceput, ce voi vinde, cui si cum, cine imi vor fi furnizori, parteneri, colaboratori etc.
 
Urmatoarea etapa ar fi asigurarea unei baze care sa sustina o activitate comerciala, conform legislatiei in vigoare. Vreau sa vand, de exemplu, telefoane mobile; incep demersurile de infiintare a unui SRL si imi aleg obiectul de activitate corespunzator. Si daca tot suntem la infiintare, ma gandesc si la modalitatea prin care imi voi desfasura activitatea, respectiv cum pot obtine un site, unde voi avea un minim de spatiu „office”. Mai trebuie sa gasesc un contabil, cativa angajati care sa realizeze sarcinile zilnice... a... dar este magazin virtual, nu vor fi sarcini zilnice... Mai vedem! :-) Ce pacat ca nu detin un mare lant de magazine; as fi sarit peste etapele astea! :-)
 
Au iesit actele, firma este gata. Am furnizorii in stand-by, acum trebuie sa imi fac site-ul. Sa il fac eu? Varul/nepotul/amicul priceput la calculatoare? Sa iau unul gratuit si sa il adaptez? Am vazut site-uri simpatice realizate pornind de la un pachet gratuit si majoritatea ofera functionalitati extinse de gestiune a utilizatorilor, a comenzilor etc. Sa apelez oare la o agentie specializata? Cred ca asa ar fi indicat; ei se pricep mai bine si imi vor face ceva frumos dar... ma vor taxa. Nu reusesc sa ma hotarasc!
 
Am analizat cu atentie cam ce criterii trebuie sa respecte site-ul si am decis sa apelez la o agentie specializata. Magazinul meu virtual trebuie sa arate bine, sa atraga clientii. Trebuie sa fie organizat, ergonomic, sa permita filtre, cautari, produsele sa fie prezentate cu poze de buna calitate, culorile trebuie sa fie armonizate.
 
Asa cum in multe situatii un magazin offline se impune prin atmosfera, mobilier, personal, coloristica, aranjarea produselor etc., magazinul meu online trebuie sa fie perfect. Practic, el va reprezenta in fata cumparatorilor, viitorul meu brand de milioane!
 
Bun. Am hotarat ca magazinul virtual va arata foarte bine. Dar trebuie sa fie si functional, nu? Trebuie sa aiba mecanisme de „cos de cumparaturi”, inscriere a cumparatorilor, gestiune a comenzilor, eventual un export al datelor in format electronic pentru a putea importa vanzarile in aplicatia pe care o utilizeaza contabilul. Poate includ si gestiunea stocurilor pentru ca nu am prevazut un spatiu de depozitare si voi merge pe metoda „just-in-time”, cu alerte atunci cand stocul se apropie de zero. Trebuie sa prevad si integrarea modulului de plata, indiferent ce inseamna acesta.
 
Site-ul este aproape gata. E vremea pentru un contract de procesare. Incep sa analizez piata pentru a vedea ofertele. Banci, integratori, RomCard... Contractul nu poate fi semnat cu RomCard, deoarece RomCard S.A. nu incheie direct contracte cu comerciantii, reprezentand, in schimb, punctul unic de acces pentru procesarea tranzactiilor e-commerce conform standardului 3D Secure. Raman doua optiuni pentru a semna contractul de procesare: direct cu banca sau cu un integrator care are deja contract cu banca. Deoarece acest articol nu se vrea o pledoarie in favoarea uneia sau celeilalte parti, nu voi insista asupra avantajelor/dezavantajelor fiecareia. Doresc, insa, sa precizez la modul cel mai obiectiv ca diferentele trebuie analizate in functie de criterii clasice precum: costuri, calitate, servicii suplimentare, suport, flexibilitate, control asupra fluxurilor si fondurilor, totul raportat la nevoile particulare ale afacerii.
 
Oferta BRD-GSG include serviciul E-Commerce BRD, serviciu de acceptare ce permite site-ului sa functioneze ca un terminal POS virtual, asigurand, prin sistemele informatice ale bancii si serviciile furnizate de RomCard, procesarea completa a tranzactiilor de comert electronic achitate prin card, inclusiv: preluarea datelor cardului; verificarea automata a cardului si a posesorului de card; blocarea sumei in contul posesorului de card pentru a asigura disponibilitatea sumei respective pana la livrare; transferul sumei de la platitor la comerciant si furnizarea unui raport detaliat al comenzilor incasate.
 
Terminalul virtual de plata permite acceptarea platilor realizate cu o gama extinsa de carduri Visa si MasterCard, emise in tara sau in strainatate, beneficiind de cel mai inalt grad de siguranta disponibil, in prezent, pe plan national si international – standardul 3D Secure.
 
Am semnat contractul, primesc documentatia tehnica din partea partenerului de procesare si o inmanez agentiei de web-design ce mi-a creat site-ul. Dureaza putin pana analizeaza cam ce trebuie facut si spun ca nu este dificil de integrat. Practic, sunt trei functionalitati, materializate in trei formulare web: autorizare, decontare si anulare tranzactie. In modelul conceptual realizat de agentia web, la caracteristicile unei comenzi mai adauga inca una: stadiul comenzii din punct de vedere al platii, cu valorile „autorizata”, „decontata” , „anulata” si echivalentele lor negative. Deoarece voi vinde si cu plata ramburs, in cazul acestei modalitati de plata, caracteristica respectiva nu ma prea ajuta fiindca am doar situatiile achitat/neachitat, bineinteles corelate cu stadiul livrarii. Cred ca voi solicita agentiei web sa redenumeasca termenii „autorizata”/„decontata” in „suma rezervata” si „suma incasata”, deoarece mi se pare ca ar simplifica activitatea. Stiu ca acesti termeni – autorizata/decontata – sunt specifici operatiunilor cu carduri. O tranzactie autorizata inseamna ca suma este blocata in contul platitorului pana cand magazinul solicita incasarea sumei, la momentul livrarii bunurilor.
 
Deja am ajuns la livrare? Cum sa fac livrarea? Pot sa imi creez servicii proprii de livrare, pot sa apelez la curierat standard, curierat rapid, curierat extern. Ma multumesc temporar cu o firma de curierat rapid si aman decizia pentru mai tarziu; acum imi doresc doar sa incep sa vand. Dar la un moment dat tot va trebui sa rezolv...
 
Sunt pregatit pentru lansarea magazinului virtual. Am testat cu cardurile personale – functioneaza. Banii imi ajung in contul de comerciant, comanda capata statutul „livrat/decontat”. Bine ca am rezervat numele de domeniu web – http://www.<magazinulmeuvirtual>.ro – cand am inceput colaborarea cu agentia web, acum nu trebuie decat sa le spun sa imi posteze site-ul online.
 
Cine se va ocupa de procesare? Cine va urmari comenzile cand vor incepe sa apara? Pentru inceput, colegul ce se ocupa de administrarea site-ului, ulterior vor fi cooptati si alti membri. Avand in vedere ca agentia web a realizat o interfata usoara de administrare a comenzilor, vom invata toti rapid sa le gestionam in mod optim. Bineinteles, in paralel cu aprovizionarile, livrarile si incasarea sumelor in cont. E clar ca, fiind comert electronic, nu pot taia cheltuielile de personal de tot; cineva trebuie sa se ocupe de procesarea comenzilor, iar la un moment dat cred ca imi va trebui si personal care sa raspunda la solicitarile sau intrebarile clientilor, prin telefon sau e-mail.
Astept. Nu apar comenzi. Astept. Tot nu apar. Imi dau seama ca nu stie nimeni ca exist. Nefiind un magazin real, cu un sediu intr-o locatie fizica vizitata de potentiali clienti, nici nu prea au cum sa afle de el. Ma gandesc imediat la portaluri si topuri, site-uri romanesti. Ma inscriu. Apoi aflu despre programe de afiliere, prin care alte site-uri imi aduc cumparatori. Interesant. Mai departe, aud despre SEO – Search Engine Optimization, tehnica ce permite ca motoarele de cautare precum Google sa afiseze pagini din site-ul meu inaintea altora, la o cautare dupa cuvinte cheie. Contactez repede agentia web pentru a intreba daca a aplicat asa ceva cand mi-a realizat site-ul. Se pare ca un minim de SEO a aplicat, insa nu ma pot baza pe asa ceva pentru promovare.
 
La asta am ajuns, la promovare, si se pare ca nu prea are cum sa fie gratuita. Metode sunt multe si arhicunoscute: publicatii, TV, radio si, desigur, online prin toate modalitatile posibile si imposibile. Trebuie sa ma fac cunoscut si cred ca voi utiliza cate ceva din fiecare. Pe parcurs voi mai afla si alte metode, acum deja am intrat in randul celor ce au un magazin virtual :-).
 
Concluzii? Magazinul virtual nu difera deloc de un magazin real, in fapt este un magazin real, cu tot ceea ce presupune el. Am cheltuieli mici cu spatii de vanzare, dar trebuie sa compensez prin promovare. Am cheltuieli mici de personal, dar trebuie sa livrez prin curierat. Este o afacere ce merita toata atentia!
 
In articolul de luna viitoare voi incerca sa detaliez modul in care se desfasoara o tranzactie prin magazinul pe care tocmai l-am creat. Pana atunci... voi imbunatati permanent magazinul... pentru a castiga din ce in ce mai multi clienti multumiti si fideli. :-)
 
... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei