Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
October 2018
 LMMJ VSD 
 1234567 
 891011121314 
 15161718192021 
 22232425262728 
 293031

STUDIU: Magazinele virtuale sub lupa

  [de Claudiu Gamulescu / Underclick.ro]

M-am decis. Vreau sa ma apuc de afaceri online. Vreau sa imi deschid un magazin pe Internet. Ce poate fi mai simplu de atat? Imi fac un site, ii fac putina reclama si apoi totul merge de la sine. Care este, insa, rata reala de succes si ce elemente ar trebui sa iau in considerare cand pornesc la drum?
 
SITUATIA PIETEI
Stiu ca in Romania comertul electronic este in plina ascensiune. Si aceasta din cauza ca abia suntem la inceput. Deci am sansa de a fi unul din pionieri, unul din cei care formeaza piata. Mai stiu ca la numarul de potentiali clienti si numarul de carduri pe care acestia le detin, piata sta undeva la 5-10% din capacitatea ei totala. Pana acum premisele sunt bune, asa ca pot sa merg mai departe.
 
PRODUSUL
In mod normal ar trebui sa comercializez un produs pe care il cunosc, care face parte din industria mea. Pot sa incerc si ceva inedit sau sa atac si alte piete mai atractive, insa va trebui sa imi fac lectiile foarte bine la nivel de plan de afaceri. Trebuie sa gasesc avantajul comparativ fata de celelalte produse de pe piata – e mai ieftin?; e de o calitate superioara?; ii adaug si servicii?; are garantie mai lunga?; e unic?
 
CONCURENTA
Fiecare piata isi are jucatorii ei. La fel si fiecare segment de produse. Optim inainte de a face orice miscare ar fi sa imi cercetez concurenta si, eventual, sa invat din greselile ei. Trebuie sa identific exact cu cine ma bat si care sunt modalitatile prin care as putea sa il inving sau sa iau o parte din clientii lui.
 
ALTE ELEMENTE IMPORTANTE
Acestea rezida in solutia software pe care o folosesc, serviciile de gazduire, procesatorul de plati, banca cu care lucrez, transportatorul cu care lucrez. Mixul optim al acestor elemente, in functie si de bugetul alocat poate da o imagine foarte buna asupra succesului preconizat.
 
Ca sa raspund la o parte din intrebarile privind analiza pietelor, a jucatorilor de pe aceasta si a modului in care ei se manifesta, am facut un mic studiu care inglobeaza, in momentul de fata, 433 de magazine analizate. Acest studiu va avea o periodicitate de actualizare de doua ori pe an si poate fi obtinut cu titlu gratuit prin download de pe situl Underclick.ro.
 
MAGAZINELE DE PRODUSE IT
O privire de ansamblu asupra magazinelor online care comercializeaza produse IT in Romania ne spune ca, in mare, este vorba de firme care activeaza in domeniu si care au dorit extinderea afacerilor din mediul real pe Internet pentru atragerea de noi clienti prin spargerea barierelor geografice. Exista doi “poli” majori reprezentati de firmele din Bucuresti si firmele din Ardeal care isi disputa piata. Produsele sunt diverse si, practic, poti sa gasesti orice in domeniu, de la cel mai ieftin echipament la cel mai scump. Sunt putine magazine care sunt specializate, marea majoritate functionand cu ofertele complete pe care le au si magazinele reale. Am identificat 81 de magazine care comercializeaza produse IT dar, din pacate, nici un sfert din acestea nu indeplinesc conditiile de baza pentru a face afacerea viabila.
Comunicarea cu utilizatorul este o problema majora in cadrul acestor magazine si cele care au succes sunt cele care stiu sa dea importanta cuvenita acestui aspect. De asemenea, atentia acordata marketingului este mica si mai mult de atat, se observa lipsa de profesionalism prin adoptarea unor metode de promovare mai putin ortodoxe. Jucatorii de pe aceasta piata prefera transportul cu Posta Romana sau cu serviciile de curierat rapid, modalitatile de plata oferite fiind diverse, cu precadere plata facandu-se ramburs sau la livrare. Estimez ca magazinele de IT detin marea “felie” din piata, undeva la 75% din valoarea tranzactiilor. Pare mult, insa daca ne raportam la potentialul pietei si la tendintele internationale, mai este inca mult loc pe acest segment. Majoritatea firmelor care actioneaza pe aceasta piata sunt vulnerabile si nu fac eforturi sa isi consolideze brandurile. Cred ca urmatorii doi ani vor aduce o batalie apriga pe acest segment, odata cu decizia de intrare a unor jucatori noi care sa se manifeste profesionist.
 
MAGAZINELE DE CARTI
Unul din segmentele cele mai dinamice la nivel mondial este comertul electronic cu carte. Si in Romania se observa aceasta tendinta, identificand pe piata un numar de 45 de magazine care se ocupa cu comertul de carte. Valorile sunt mai mici ca in sectorul IT, insa mult mai dinamice. Comanda unei carti este un lucru mai facil si nu sperie atat de mult utilizatorul de Internet din cauza valorii comenzii, adeseori aceasta fiind pana in limita sumei de 50 RON. Posibilitatile de plata online inca nu sunt fructificate bine de aceste magazine si majoritatea prefera plata ramburs la livrarea cu Posta Romana (90%). Aceasta si din cauza ca multi din jucatori sunt chiar editurile care sunt mai comode. Din aceeasi cauza de lipsa de interes si poate si de know-how, putine dintre magazinele de carte online stiu sa se exprime si sa comunice cu utilizatorul. Sunt privite ca si “apendice” la afacerea reala. Cei cativa intreprinzatori care au vazut o afacere in sine in comertul electronic cu carte actioneaza profesionist si, probabil, isi vor consolida pozitiile in urmatorii ani. Si aceasta piata are un potential urias pe care, spre uimirea mea, nimeni nu se aventureaza sa il exploateze. Vorbesc aici de aducerea in magazinele online din Romania a cartilor de afara. Atata vreme (si va mai dura putin) cat Amazon sau alti mari furnizori de carte sunt inca sceptici la livrarea in Romania, exista o oportunitate de a exista magazine de carte reselleri ai lor. De cate ori ati rugat pe cineva din Germania sa va ia o carte de pe Amazon? Nu ar fi mai simplu sa le cumparati direct din Romania?
 
MAGAZINELE DE ARTICOLE PENTRU COPII
O noua nisa se naste la nivelul magazinelor pentru copii. Aici premisele sunt direct legate de utilitatea acestor magazine. Mamele stau acasa cu copii, exista putin timp de umblat prin magazine si este foarte comod sa primesti acasa ce ai nevoie, de multe ori la preturi sub cele din magazin. 15 magazine isi desfasoara activitatea in acest sector, dar numai unul singur l-am identificat ca fiind de calitate in ce priveste magazinul online. Bazandu-se foarte mult pe functionalitatea extra-online, aceste magazine nu prea dau atentie detaliilor de imagine si comunicare. Nici unul din ele nu are modalitate de plata online cu card pentru ca, facand chiar ei distributia, este mai simplu sa faca si colectarea banilor. Transport care se plateste, chiar daca in marea parte a cazurilor se face in regie proprie. Potentialul acestei piete este foarte mare pentru ca, in afara de cateva firme care au si alte activitati de distributie, practic este un segment in care profesionalismul isi va spune cuvantul in urmatorii ani.
 
Lupta brandurilor va fi acerba si estimez noi jucatori pe piata, in special din zona celor care vor fi producatori sau importatori la prima mana. O comunicare mult mai buna, mai multe facilitati si un marketing bun ar putea creste piata de peste 10 ori in 2 ani.
 
…Still 2 go...
... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei