Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
August 2017
 LMMJ VSD 
  123456 
 78910111213 
 14151617181920 
 21222324252627 
 28293031

“Piata cardurilor este la nivel de 30-40% din potentialul ei” – Mirela Paraschiva, director general First Data

  [de Andrei RADU / Link 2 eCommerce]

Continuand seria de interviuri inedite cu personalitatile industriei, luna aceasta ne-am oprit la Mirela Paraschiva, director general al procesatorului de plati First Data. Mirela este un interlocutor extrem de placut si deschis, fiind pe de o parte un foarte bun manager ancorat in piata cardurilor si a tranzactiionarii prin card iar, pe de alta parte, un om cu simtul umorului si cu o modestie debordanta pentru cineva cu o astfel de functie de conducere. Una peste alta, te face sa-ti stabilesti urmatoarea intalnire cat mai curand desi e un lucru imposibil datorita programului incarcat al Mirelei… Aflati, in cele ce urmeaza, ce se intampla in piata cardurilor, in comertul electronic si, nu in ultimul rand, cine este Mirela Paraschiva.

Andrei RADU: Cine este First Data?

Mirela PARASCHIVA: Raspunsul este simplu: First Data este un procesator de plati care opereaza orice fel de tranzactii realizate prin carduri, fie ca e vorba de tranzactii la ATM-uri, POS-uri sau online, pe zona de comert electronic.

Andrei RADU: Sa inteleg ca tot ce mi-ai spus reprezinta, de fapt, activitatea First Data in Romania?

Mirela PARASCHIVA: Exceptand procesarea platilor online, da. Deocamdata in Romania nu ne ocupam de activitatea de e-commerce.

Andrei RADU: Cand si de ce a patruns First Data pe piata romaneasca?

Mirela PARASCHIVA: In 2004, printr-o colaborare cu BRDF. Romania a fost “tentanta” avand in vedere ca este a doua tara ca marime din Europa de Est, cu o piata a cardurilor nu suficient de dezvoltata, dar cu un potential de crestere semnificativ. Patrunderea First Data in Romania a facut parte si din politica de extindere la nivel international – ultimii 6 ani sunt guvernati de aceasta strategie la nivel de grup. In cele mai multe cazuri aceasta extindere s-a facut prin achizitii, dar au existat si situatii in care s-au deschis branch-uri si s-au cautat clienti noi.

Andrei RADU: Cum ai caracteriza piata cardurilor in acest moment in Romania?

Mirela Paraschiva: La nivel de 30-40% din potentialul ei. Este deocamdata o piata tanara, in dezvoltare, in care mai este loc suficient de crestere. Am sa va dau exemplu concret tarile din jurul nostru, deci discutam despre tari nu foarte dezvoltate precum Franta sau Anglia, ci despre Cehia, Serbia, Croatia unde la nivel de populatii de aprox. 7-8 milioane, exista tot atatea carduri sau, in unele cazuri, chiar mai multe. Vorbim, deci, despre un grad de acoperire de aproape 100% sau chiar peste. Comparativ cu aceste tari, Romania mai are inca de crescut.
Problema, in schimb, nu tine doar de emiterea de carduri. Din pacate, bancile romanesti se concentreaza pe issuing, fara sa existe campanii de educare a pietei in utilizarea cardurilor. Nu ma incalzeste cu nimic sa am 9 carduri in portofel, dar sa nu le folosesc pe toate sau sa le folosesc sporadic.

Andrei RADU: Care este ponderea in raportul carduri de debit versus carduri de credit?

Mirela PARASCHIVA: Deocamdata, cardurile de debit sunt majoritare. Insa, din punctul meu de vedere, cardurile de credit ar trebui sa fie mult mai atractive pentru posesori. E foarte adevarat ca exista o dobanda si un comision de administrare considerabil mai mare decat in cazul debitului, dar cardul de credit iti confera flexibilitate. Majoritatea bancilor ofera o perioada de gratie de aprox. 45 de zile in care te poti folosi de banii de pe card fara sa platesti nicio dobanda. In Romania, cele mai multe tranzactii procesate de First Data sunt de pe carduri de credit.
Pe de alta parte, multi dintre posesorii de carduri de debit (sa le zicem, acele carduri de salarii) nu au inteles ca pot plati la comercianti fara sa li se perceapa vreun comision. Ei continua sa isi retraga numerarul de pe card in ziua de salariu si prefera sa plateasca cu cash in magazine, desi la operatiunea de retragere de numerar sunt comisionati.

Andrei RADU: Crezi ca asta e problema principala pentru care cash-ul inca are castig de cauza in fata cardurilor?

Mirela PARASCHIVA: Cred ca este una din probleme. Sunt un cumul de factori, pornind de la lipsa de informare si terminand cu dorinta romanilor de a simti banul fizic in buzunar. Personal, nu imi explic de ce detinatorul de card prefera sa retraga numerar de la ATM-ul din fata supermarket-ului, in loc sa plateasca direct cu cardul.

Andrei RADU: Incurcate sunt caile Domnului… Faptul ca romanii nu isi folosesc cardul la adevarata lui valoare in lumea reala, este motivul pentru care First Data nu proceseaza tranzactii in mediul online in Romania? Este motivul pentru care zona de comert electronic a ramas neacoperita de voi?

Mirela PARASCHIVA: Nu, nu am nicio retinere in a patrunde pe piata de e-commerce. In schimb, am o problema de ordin tehnic, sa-i zic asa… Mai exact, pentru a putea procesa tranzactii online, am nevoie de o banca acceptatoare.

Andrei RADU: Si nu se gaseste niciuna?

Mirela PARASCHIVA: Bancile mari acceptatoare lucreaza cu RomCard si, mai mult decat atat, sunt si actionare in RomCard. Ar fi ciudat sa lucreze cu mine (First Data, pana la urma, le este concurent), in loc sa isi dezvolte propriul business. Eu le inteleg perfect strategia. In acelasi timp, celelalte banci acceptatoare care nu sunt actionare in RomCard – ma refer la Banca Transilvania, ING si Credit Europe Bank – au sistem in-house. Intrebarea este simpla: “de ce ar mai avea nevoie de un intermediar ca First Data, cand ei pot fi interfata directa cu comerciantul?”

Andrei RADU: Cu alte cuvinte, te afli intr-un cerc vicios…

Mirela PARASCHIVA: Cam asa ceva. Solutia pe care o vad este ca una din bancile cu care First Data lucreaza, sa isi obtina licenta de acquirer. Lucram deja la aceasta varianta si speram se se si concretizeze.

Andrei RADU: Merita efortul? Crezi ca piata de comert electronic are potential? Evident, in viziunea First Data…

Mirela PARASCHIVA: Altfel, nu ne-am mai fi “deranjat” cu a gasi solutii de a patrunde pe piata… Sigur ca are potential, chiar daca deocamdata cifrele nu sunt mari comparativ cu alte tari. Din pacate, si in cazul comertului electronic se aplica ce vorbeam mai devreme despre reticenta romanilor de a-si folosi cardurile ca instrument de plata, in locul numerarului.

Andrei RADU: Eu tind sa cred ca e nu e chiar asa. Romanii nu sunt reticenti in a plati online cu cardul si asta e un lucru demonstrat in urma unei analize a statisticilor Visa comparativ cu statisticile RomCard din care rezulta clar ca romanii au tranzactionat de doua ori mai mult (ca volum) la comerciantii online straini decat la cei autohtoni. Daca pana acum credeam ca e vorba de lipsa de promovare, incep sa cred ca nu mai e cazul. Link 2 eCommerce face promovare de 3 ani de zile… Intre timp au mai aparut si alte portaluri de comert electronic care fac acelasi lucru. Promovare exista. Problema este ca eu, ca posesor de card, nu sunt motivat cu nimic in a-l folosi online. De ce? Pai sa vedem… vreau sa cumpar produsul X de la magazinul online Y; pe site vad ca produsul este in stoc cu livrare in 48 de ore; il platesc online cu cardul si dupa autorizarea tranzactiei, sunt legat de maini si de picioare de magazinul Y… daca, de exemplu, primesc un telefon de la ei de tipul “stiti, ne pare rau, dar info stocul nu era updatat… produsul va fi disponibil in 7 zile…”? In acel moment eu nu pot anula tranzactia, mai ales ca sub 3D Secure cel care poate initia o disputa este comerciantul si nu detinatorul de card… ceea ce mi se pare absurd, dar este adevarat (sursa: Marin Mitroi, RomCard). Pe de alta parte… sa presupunem ca magazinul Y este de fapt o frauda. De recuperat, imi recuperez banii… dar in cat timp? Cu cate drumuri la banca? Cu cate formulare completate? In acest caz, de ce as mai plati cu cardul? De ce nu cash la livrare pentru a mentine crescut interesul comerciantului?

Problema, de fapt, este ca nimeni nu incurajeaza prin ceva anume detinatorul de card. Plata online nu prezinta avantaje decat pentru banca, pentru procesatorul de plati, pentru Visa si MasterCard si pentru comerciant intrucat acesta din urma va sti cu siguranta ca are o tranzactie finalizata. Dar pe mine, posesor de card, cu ce ma avantajeaza?

Mirela PARASCHIVA: Ai dreptate. Cand iti folosesti cardul pe online, esti legat de magazinul Y de care spuneai… efectiv, stai la mana lui. E adevarat ca nu intotdeauna se intampla astfel de situatii neplacute, dar da… se pot intampla si singurul care are de suferit esti tu – si nu ma refer la faptul ca iti pierzi banii pentru ca nu e cazul, ci la faptul ca ai parte de intarzieri si nervi.
Dar exista situatii in care nu poti plati decat cu cardul. De pilda, o rezervare la un hotel din strainatate pentru un sejur, nu o poti face decat platind cu cardul. Sau mai sunt comercianti care ofera servicii: download de muzica, de software etc. In plus, ai putea sa ai avantaje daca iti folosesti cardul de credit; mai exact, poti cumpara un produs pe care ti-l doresti azi, folosind creditul si platindu-l peste 45 de zile.

Andrei RADU: Nu-i dracul chiar atat de negru deci… Lasand gluma la o parte, sigur ca ce spui tu este un avantaj. Dar cati din posesorii de card fac asta? De ce nu se gandeste nimeni la majoritate? De ce nu se trezeste o banca sa aplice urmatoarea strategie: “banii pe care ti-i blocam pe card pot fi returnati instantaneu in cazul in care informatiile afisate pe site-ul comerciantului nu reflecta realitatea.” In afara de faptul ca pentru asta exista deja marca temporala – dar deh, nu o foloseste nimeni – banca ar putea sa intrebe comerciantul despre situatia de fapt. Si daca se demonstreaza ca detinatorul de card are dreptate, i se deblocheaza banii pe loc, fara intarzieri, fara formulare de completat, fara batai de cap. “N-ai cu cine mai, n-ai cu cine… Niste… banci.”

Avem o tara frumoasa – pacat ca e locuita. Iar comertul electronic creste, cardurile merg bine, economia nationala infloreste, candidatii la primaria capitalei ne promit ce nici macar n-am visat… In fine, trec la lucruri serioase si te intreb: cine esti tu, Mirela Paraschiva? :) Cum ai ajuns la First Data? Cine esti tu, omul din spatele First Data Romania?

Mirela PARASCHIVA (razand): Sunt Mirela Paraschiva. Incantata, Andrei. :) Sunt absolventa a Institutului Politehnic, Facultatea de Mecanica – Masini Hidraulice si Pneumatice… O foarte mare legatura cu ceea ce fac azi si cu cardurile, in general. :) Din facultate, insa, am avut o inclinatie catre Vanzari, motiv pentru care am lucrat in domeniul vanzarilor timp de 7 ani. Dupa care mi-am amintit ca am terminat o facultate cu un cu totul alt profil si m-am hotarat sa fiu si eu inginer... ca sa constat dupa cativa ani, ca pasiunea pentru Vanzari nu a disparut si ca este ceea ce imi doresc, de fapt. Astfel, am inceput colaborarea cu PayNet si odata cu PayNet, am intrat in piata cardurilor. Timp de 3 ani am facut vanzari la PayNet pana in 2005… daca nu ma insel, pana la 1 aprilie 2005 cand am incheiat colaborarea cu ei. Nu am considerat ca este fair sa ma mut la competitie, dar nici nu vroiam sa ies din piata drept pentru care am lucrat la SuperCard, tot pe parte de vanzari. Numai ca la SuperCard a fost o colaborare scurta, iar din octombrie 2005 am inceput lucrul la First Data.

Cum am inceput la First Data? Printr-un concurs de imprejurari… Primul contact cu cei de la tranzactii (mai exact cu cei de la Euro Processing) a fost in ultima mea luna la PayNet, dupa care m-am reintalnit cu ei cand lucram la SuperCard si un client al SuperCard avea nevoie de un procesator. In primavara lui 2005, Euro Processing a fost cumparat de First Data, moment in care au decis deschiderea biroului din Romania. Au avut nevoie de un om care sa le aduca noi clienti si in acelasi timp sa coordoneze activitatea First Data in Romania. Eu am fost acel om. :)

Andrei RADU: Singura?

Mirela PARASCHIVA: Echipa First Data Romania era formata din multi oameni: Mirela, Mirela, Mirela si Mirela. :)) Da, am fost singura la inceput si trebuia sa le fac pe toate, incepand cu cafeaua de dimineata, continuand cu vanzari, telefoane, clienti noi si terminand cu expedierea prin curier a unei scrisori… Primul angajat dupa mine a venit la cca. 3 luni de la deschiderea biroului First Data in Romania, dupa care am facut mai multe angajari in mai 2006.

Andrei RADU: Cum a evoluat numarul de clienti ai First Data?

Mirela PARASCHIVA: De la 1 la 6. Doi dintre ei au ajuns in First Data datorita preluarii centrului de procesare din Grecia, care procesa pentru ABN AMRO si pentru Alpha Bank. Intre timp s-a semnat contractul cu BRD pentru cardul Vivere, intre timp s-a semnat contractul cu Cetelem si tot intre timp contractul cu Emporiki Bank.

Andrei RADU: Cum arata o zi de lucru din viata ta?

Mirela PARASCHIVA: Aceeasi intrebare i-ai adresat-o si d-lui Mitroi. Dupa cum vezi, mi-am facut temele… :) Din pacate pentru tine, o sa obtii un raspuns asemanator – asta in cazul in care te asteptai la ceva nou. :) Sunt la birou de la 8.30 dimineata si imi incep intotdeauna ziua cu facutul cafelei…

Andrei RADU: Stai, stai… Facutul cafelei?

Mirela PARASCHIVA: Da, da… Ti se pare ciudat ca directorul sa faca o cafea? Ba chiar imi servesc angajatii din call center. :) Revenind, fac cafeaua si evident o beau… in liniste, citindu-mi mailurile. Asadar ziua de lucru a Mirelei incepe cu facutul cafelei, bautul ei la calculator in fata mailurilor si, printre aburii de cafea, vei zari si fumul de tigara. :) Dupa care, activitatea mea depinde de la o zi la alta, in functie de ce am de facut: sunt zile in care nu ies din birou decat cand plec acasa, stand la telefon, in conferinte cu First Data USA, raspunzand la mailuri etc. Sau sunt zile in care am intalniri, in care negociez pentru atragerea de noi clienti si ma invart ca un titirez de colo-colo… N-as putea spune ca exista o zi sablon. In plus, cred ca am ramas cu “sechele” de pe vremea cand eram singurul angajat al First Data Romania si trebuia sa ma ocup de toate… pentru ca si acum mail-urile vin cu CC la mine chiar daca am oameni care se ocupa de un anumit account… vreau sa fiu la curent cu tot ce se intampla in First Data. O fi bine, o fi rau? Cu siguranta, este ceva care mananca timp… Dar recunosc, e alegerea mea pentru ca imi asum responsabilitati. Asa am fost mereu.

Andrei RADU: Cat la suta din timp vorbesti la telefon?

Mirela PARASCHIVA (razand): Grea intrebare… Cam 5 ore pe zi.

Andrei RADU: As fi fost tentat sa intreb ce telefon ai cata vreme rezista asa bine acumulatorul… :) Si cate mailuri primesti pe zi?

Mirela PARASCHIVA: In jur de 200. Si nu sunt spam-uri. :)

Andrei RADU: Nu iti urez multe inainte; as fi sadic… Daca ziua de lucru a Mirelei Paraschiva arata cum mi-ai spus, cum arata serile tale?

Mirela PARASCHIVA: Din pacate, nu foarte bine pentru ca de cele mai multe ori ajung acasa tot cu telefonul la ureche, tot cu discutii despre serviciu pe care incerc sa le termin undeva spre ora 21.00. Din cauza diferentei de fus orar cu SUA, oamenii cu care discut seara tarziu sunt fresh si sunt nevoita sa fiu la fel de coerenta ca ei si sa ma concentrez la ceea ce discutam. Uneori, chiar mi-e greu… mai ales dupa ce am avut cateva intalniri, dupa ce am raspuns la nu stiu cate telefoane si emailuri si dupa ce am stat in coloana in trafic mai bine de o ora si jumatate… Dar asta e. Si sa stii ca indiferent cum ar suna, una peste alta imi place ceea ce fac, chiar daca e obositor. In rest, petrec putinul timp ramas al serii cu Luca, baiatul meu.  

Andrei RADU: Nu tu un film? O carte? Muzica?

Mirela PARASCHIVA: Rar. Toate... Rar. :) Imi place sa citesc, dar deja e un lux. In afara de cartile de specialitate, imi permit sa citesc doar in vacante iar atunci crede-ma ca prefer lecturi usoare. Cat despre filme… mi se mai intampla sa prind ceva la televizor dar adorm cu mult inainte de final... Iar muzica ascult de cele mai multe ori in masina. Si de fiecare data ascult muzica mai veche… recunosc, e varsta de vina probabil :)). Postul de radio preferat e Romantic FM, ca sa intelegi la ce ma refer. :)

Andrei RADU: Nici vorba de varsta; si eu ascult Romantic FM si nu cred ca sunt un dinozaur… sper :)

Mirela PARASCHIVA: Ai dreptate, e vorba mai degraba de gusturi… si recunosc ca muzica de azi nu o prea inteleg :)

Andrei RADU: Despre zilele de lucru mi-ai spus, despre serile tale la fel… Nu-mi spune ca lucrezi si in weekend-uri.

Mirela PARASCHIVA: Atunci tac. :)

Andrei RADU: Pe bune? N-ai liniste niciodata?

Mirela PARASCHIVA: Si crezi ca sunt mandra de asta? :) Mi se intampla des sa lucrez si in weekend, dar hai sa-ti spun ce fac cand nu lucrez: gratare cu prietenii, un suc, o bere dupa caz. Stii cum e: barbatii cu berea, femeile cu sucul si observatul copiilor. Am prieteni cateva familii cu care ma vad destul de des, majoritatea cu copii. Cred ca sunt printre putinele momente de evadare din cotidian, la un gratar si o discutie in aer liber.

Andrei RADU: Mirela, e o placere sa discut cu tine de fiecare data. Multumesc de interviu si, una peste alta, perioadele aglomerate din viata noastra n-ar trebui sa fie chiar un ghimpe in suflet.

Mirela PARASCHIVA: Lasa ca te vad eu pe tine cand vei pregati Gala Premiilor in eCommerce. Sa-mi spui lucrul asta atunci! :)

Andrei Radu: … sunt speechless.

... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei