Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
June 2017
 LMMJ VSD 
    1234 
 567891011 
 12131415161718 
 19202122232425 
 2627282930

Comertul electronic trebuie promovat in Romania - interviu cu Marin Mitroi, directorul RomCard

  [de Andrei RADU / Link 2 eCommerce ]

Singura publicatie de comert electronic din Romania, Link 2 eCommerce, in parteneriat cu SMARTfinancial si SMARTfuture lanseaza, incepand de astazi, o noua rubrica sub forma unor interviuri inedite cu personalitatile online-ului romanesc. Primul “vizat” a fost Marin Mitroi, in calitate de director general al centrului de procesare a cardurilor RomCard.

Dialogul extrem de placut, a vizat situatia actuala a comertului electronic, ce proiecte se mai pun la cale in privinta platilor online de taxe si impozite, cum evolueaza serviciul de mobile commerce lansat de Vodafone… dar si, in premiera, cine este omul Marin Mitroi, omul din spatele RomCard. Va invitam sa descoperiti toate aceste informatii in cele ce urmeaza.  

Andrei Radu: Daca vorbim despre evolutia comertului electronic in Romania, putem spune ca 2007 a fost un succes, intrucat este anul in care s-a inregistrat cel mai mare volum rezultat din plata online cu cardul: aproape 35 de milioane de euro. Bilantul a intrecut chiar si cifrele din 2005, cand peste 90% din tranzactii erau cross-border. Cu toate acestea, sub 5% din internautii romani aleg sa plateasca online cu cardul atunci cand cumpara de pe net. Care credeti ca este cauza acestui procent extrem de mic?

Marin Mitroi: Lipsa de promovare, mai ales din partea bancilor care au demarat activitatea de e-commerce dar, din pacate, au alte prioritati in privinta serviciilor bancare…

Andrei Radu: Cum ar fi… creditele?

Marin Mitroi: Da, si nu numai. Inclusiv in domeniul cardurilor, bancile marseaza pe alte directii decat plata online prin internet. De pilda, prioritare pentru banci este, in acest moment, certificarea EMV cu Visa si MasterCard (n.r. cardurile cu cip) si emiterea de noi carduri, dar in zona de comert electronic partea de promovare este aproape inexistenta…

Andrei Radu: …poate pentru ca activitatea de e-commerce nu aduce multi bani bancilor? Sau care ar fi cauza?

Marin Mitroi: Sincer, nu stiu si nu inteleg aceasta atitudine. Una din cauze ar putea fi lipsa unor comercianti importanti pe piata romaneasca, magazine care sa aduca multe tranzactii si sa trezeasca, astfel, interesul bancilor. Pe de alta parte, puterea de cumparare a romanilor este inca mica: putini sunt cei care isi permit sa cumpere des, chit ca vorbim de mediul offline sau de cel online. Romania ramane, in continuare, o tara de debit, in care majoritatea oamenilor extrag bani de la bancomat. Abia de curand bancile au inceput lupta si pe zona cardurilor de credit unde se poate percepe o crestere, dar este lenta. Ritmul de evolutie al pietei cardurilor de credit este incetinit si de limitele de credit destul de mici si de dobanzile mari practicate de banci pentru carduri. Bancile ar trebui sa isi promoveze serviciile la nivel de posesori de card, sa le explice cat mai usor ce pot face cu acea bucatica de plastic, cat este de comod, de facil si de sigur sa o foloseasca atat in mediul offline, cat si pe internet.

Andrei Radu: Un astfel de efect de promovare ar fi trebuit sa aiba Ghiseul de Plati, cel putin asa declarau la un moment dat oficialii MCTI. Ce s-a mai intamplat cu acest proiect?

Marin Mitroi: Functioneaza dar, in continuare nu pot fi platite decat amenzile de circulatie - si acestea, doar la nivel de Bucuresti. De asemenea, numarul de tranzactii este, din pacate, mic - cca. 8 - 10 tranzactii pe zi. Ghiseul Virtual de Plati a fost lansat cu un unic modul, cel de plata al amenzilor de circulatie urmand ca ulterior sa fie extins si catre zona de taxe si impozite locale. Din acest punct de vedere, Ghiseul ar fi putut sa contribuie la "educarea" posesorilor de carduri in a plati online, mai ales ca proiectul era "girat" de catre o institutie a statului, fapt care ar fi contribuit la cresterea increderii detinatorilor de carduri in tranzactionarea online. Din pacate, insa, nu ne putem mandri cu un proiect de succes rasunator atunci cand spunem Ghiseul Virtual de Plati.

Pe de alta parte, tin sa precizez ca exista si alte proiecte, in unul din ele fiind implicat chiar Ministerul Finantelor Publice care doreste un portal pentru plata impozitelor si taxelor la nivel centralizat (de exemplu: taxe auto, taxe pentru pasapoarte ), deci nu cele care se achita la nivel de primarii. In acelasi timp, exista interes si din partea bancilor de a initia proiecte privind plata taxelor si impozitelor la nivel local. In aceasta privinta sunt doua abordari: una (cea mai buna sau, sa-i spunem asa, formula ideala) este aceea in care contribuabilul, consultand site-ul, vede exact ce are de platit, bifeaza din lista de datorii catre stat si achita. Proiectul este, insa, foarte dificil de pus in practica in aceasta maniera deoarece acel site ar trebui sa interactioneze cu site-urile primariilor iar la primarii componentele software sunt foarte diferite, lucru care face aproape imposibila aceasta interactiune.

Cea de a doua abordare ar fi in baza notificarilor de plata pe care le primeste fiecare contribuabil. Practic, cu aceste notificari sau chitante dupa caz, posesorul de card ar putea intra pe site pentru a efectua plata online - in acest caz nemaifiind necesara o corelare dintre baza de date din spatele site-ului si bazele de date ale primariilor. Dificultatea apare, in schimb, in zona de inchidere a fluxului tranzactiei: primariile vor primi dovada platilor iar acestea trebuie operate, ori in momentul de fata primariile nu dispun de resursele umane necesare acestui proces… 

Andrei Radu: E clar… mai avem mult de asteptat pana cand vom plati online datoriile catre stat… Spuneti-mi ce preconizati pentru anul acesta in privinta tranzactiilor cu cardul prin internet. Unde vedeti piata romaneasca de comert electronic la sfarsitul lui 2008?

Marin Mitroi: Nu cred ca anul acesta vom mai avea parte de "explozia" din 2007. Va fi o crestere mai lenta - asta pentru ca nu vad jucatori mari intrand pe piata. Singurul domeniu care ramane neabordat si care ar putea produce un val de tranzactii, ramane plata taxelor si impozitelor. Fara acesta si fara patrunderea unor comercianti mari pe piata, probabil ca la sfarsitul anului vom ajunge la o medie de 60 - 70.000 de tranzactii pe luna si la un volum total pe 2008 de aprox. 50 de milioane de euro.

Andrei Radu: Fara prea mult tam-tam, Vodafone a lansat la inceputul acestui an serviciul de m-commerce. Prin intermediul serviciului, abonatii Vodafone isi pot plati factura utilizand doar doua instrumente: cardul si telefonul mobil. Sigur, mobile commerce poate insemna mai mult de atat, inclusiv plati la comercianti. Cum functioneaza mai exact acest serviciu si cum a evoluat pana in prezent?

Marin Mitroi: Mobile commerce-ul este pentru noi o mare noutate si, in acelasi timp, o mica dezamagire… In proiect s-a investit foarte mult atat din punct de vedere resurse umane, cat si materiale pentru a putea fi pornit. Startul a fost luat in ianuarie 2008 cu foarte putina mediatizare in privinta lansarii - au fost doar cateva anunturi, care au venit mai mult din partea bancii acceptatoare ce a incheiat conventia de procesare cu Vodafone - respectiv Unicredit Tiriac Bank. Personal, am fost dezamagit de Vodafone din doua considerente: in primul rand, datorita lipsei de promovare a serviciului si in al doilea rand datorita faptului ca Vodafone a fixat un comision per tranzactie in valoare de 50 eurocenti. Cele doua lucruri au condus la un numar mic de plati prin intermediul acestui serviciu: pe de o parte, pentru ca oamenii nu stiu de existenta lui din cauza slabei promovari, iar pe de alta parte un astfel de serviciu ar fi trebuit sa fie gratuit pentru abonatii Vodafone. Si cand spun asta, nu ma refer neaparat la valoarea comisionului - care nu este exagerat de mare - ci la impactul psihologic asupra oamenilor.

Andrei Radu: Deci sunt comisionat ca sa-mi platesc factura? Cam ciudat… Serviciul asta ar fi trebuit sa fie o facilitate pentru mine, ca abonat, nicidecum o constrangere… Chiar daca as trece peste acel comision, de ce as alege sa imi platesc factura Vodafone de pe telefon si nu online cu cardul?

Marin Mitroi: Tocmai ca serviciul de m-commerce ar fi trebuit sa asigure convenienta utilizatorilor. Conceptul in sine este foarte bun pentru ca imi pot plati factura din orice loc: din masina cand stau la un semafor, din statia de autobuz, dintr-un magazin atunci cand sotia e in cabina de proba… Accesez un numar de telefon, introduc datele solicitate (un CNP, ultimele 4 cifre ale cardului, o data de securizare despre card) si platesc. Simplu, ca buna ziua. Insa comisionarea tranzactiei este un dezavantaj si, in afara de asta, inca un punct slab il mai constituie faptul ca pot fi utilizate doar cardurile inrolate in 3D Secure.

Andrei Radu: Pana la urma, cate tranzactii pe luna se inregistreaza prin m-commerce-ul Vodafone?

Marin Mitroi: Nu stiu cu exactitate, dar voi aproxima: in ianuarie 2008 au fost 200 de tranzactii, iar ulterior numarul acestora a crescut cu cca. 100 de tranzactii pe luna. Oricum, tranzactiile sunt putine fata de cifrele pe care le estima Vodafone.

Andrei Radu: De ce tot timpul am senzatia asta de deja-vu? La noi pornesc proiecte cu mare tam-tam sau avem asteptari extraordinar de mari… vom face, vom drege… ca mai apoi sa se demonstreze ca e un mare "fas"… E frustrant. Personal, am scris cu mult entuziasm despre Ghiseul de Plati. Astazi, dupa mai bine de 1 an de la lansare constat ca se bate pasul pe loc si ca ritmul de evolutie e extrem de lent - bine macar ca e… Vodafone a avut asteptari… Ca jurnalist, cu sinceritate ma astept sa pot scrie despre un e-commerce adevarat in Romania. Si tot tind sa sper… Ca tot vorbesc de noi inceputuri de la care sper sa avem si rezultate… Banca Transilvania s-a lansat in activitatea de e-commerce de curand. Cum evolueaza?

Marin Mitroi: Banca Transilvania a inceput bine. S-a concentrat foarte mult pe activitatea de issuing si de preinrolare a cardurilor in 3D Secure. E foarte bine sa ai deja cardurile preinrolate pentru ca de aici la activarea cardului in sistem mai e doar un mic pas. Au 10 comercianti inrolati pana acum, insa volumul de activitate este inca foarte mic.

Andrei Radu: Exact cum spuneam… E un fel de "industria romaneasca e sublima, dar lipseste cu desavarsire…"

Marin Mitroi: Nu e chiar asa. Sigur ca nu ne putem compara cu Statele Unite in privinta comertului electronic dar si dvs. stiti ca piata a crescut in ultimii 2 ani.

Andrei Radu: Adevarat.

Marin Mitroi: As vrea sa subliniez un aspect important in privinta comertului electronic in general. In e-commerce banii se fac din site-urile care vand medicamente, din site-urile adult si din gambling. Daca am lua la puricat o tara din vest, cu traditie in comertul electronic, am observa ca peste 90% din tranzactiile online sunt generate de medicamente, adult si gambling.

Andrei Radu: Pai nici la noi nu mai sunt interzise de la momentul trecerii din zona CEMEA in zona UE, nu?

Marin Mitroi: Asa e. Visa si MasterCard nu interzic aceste activitati, dar bancile romanesti s-au fript cu ciorba in 2005, iar acum sufla si in iaurt… (n.r.: 2005 a fost anul tranzactiilor cross-border in care s-au inregistrat cele mai multe chargeback-uri). Aceste zone - de mare succes in strainatate - sunt acum neabordate in Romania. Gambling-ul, de exemplu, poate fi abordat fara probleme in Romania. Sigur, raportand comerciantul respectiv ca atare la Visa si la MasterCard. Si da, ca banca procesatoare trebuie sa ai filtre anti-frauda bine puse la punct dar cata vreme acest lucru este posibil in alte tari, la noi de ce n-ar fi? Credeti-ma… sunt banci in strainatate focusate doar pe activitati de gambling, farma si adult. Si fac bani si totul decurge lin fara prea multe chargeback-uri. De ce? Pentru ca au sistemele de securitate adaptate la riscul pe care il presupune un astfel de domeniu de activitate/comerciant. La noi bancile sunt inclinate catre un risc mic, foarte mic, daca nu chiar zero… iar dintr-o lista de 100 de prioritati, 99 sunt mai importante decat aceasta…

Andrei Radu: De ce nu ma mir?… Domnule Mitroi… de 3 ani de zile de cand va cunosc am vorbit despre e-commerce, despre statistici, tendinte, proiecte. Azi schimb macazul. Vreau sa le prezint cititorilor imaginea omului Marin Mitroi. Omul din spatele RomCard. Omul care in afara de cifre e-commerce, cu siguranta isi mai face timp si pentru pasiunile personale. De fapt… cum ati ajuns la RomCard? Cand ati terminat facultatea, ce facultate ati terminat si ce ati facut inainte de RomCard? Si ce ati facut in ultimii 5 ani?  :)

Marin Mitroi: Eu sunt cibernetician. Am terminat Facultatea de Cibernetica Economica in 1974, sectia Informatica. Am lucrat din prima zi de productie si stiam de atunci 4 limbaje de programare. Ca orice om care termina Informatica pe timpuri, am lucrat intr-un centru de calcul, respectiv la centrul de calcul al Uzinei de Masini Electrice Bucuresti - centru pe care l-am creat de la zero cu o echipa de cativa oameni. Initial, am fost analist programator dupa care am facut un curs si am devenit inginer de sistem. A urmat functia de sef de atelier exploatare, apoi sef de sectie, coordonand astfel 2/3 din intreg personalul. Cand am plecat din cadrul Uzinei, cunosteam 7 limbaje de programare.

Andrei Radu: Cand ati plecat?

Marin Mitroi: In 1994, dar din `92 am inceput sa lucrez cu echipa care trebuia sa formeze RomCard. Mi-am depus CV-ul la una din banci si am fost cooptat.

Andrei Radu: Care era misiunea RomCard in 1992?

Marin Mitroi: RomCard a fost infiintat dupa modele din afara, cum era Polcard din Polonia plus alte doua centre de procesare din Ungaria si Cehia. Proiectul RomCard a fost sustinut puternic de Visa la vremea respectiva, trebuind sa fie o entitate in care bancile sa imparta cheltuielile si sa se proceseze centralizat. Echipa RomCard era formata numai din bancari, eu fiind singurul din afara. Am participat la o serie de sedinte de organizare timp de 1 an si jumatate, pana in 1994, moment in care s-a infiintat oficial RomCard si am fost numit director general.

Andrei Radu: Aveti deci 14 ani de RomCard… Suficient timp sa imi povestiti cea mai groaznica zi din viata dvs. de director al acestei institutii si cea mai amuzanta intamplare in aceeasi postura.

Marin Mitroi: Din pacate, am avut parte de mai multe zile chinuitoare… Mi-e greu sa dau un singur exemplu, dar imi aduc aminte perfect de un eveniment neplacut ocazionat de caderea in totalitate a liniilor de comunicatie, prin `97-`98. Au fost cele mai infernale ore din viata mea de director… dupa aproape 6 ore am reusit sa punem pe picioare linia de comunicatie de baza, dar am reusit lucrul asta inaintea altor banci, ceea ce a fost o palida consolare pentru momentul respectiv. 

In ce priveste cea mai hazlie intamplare… imi amintesc cand RomCard a participat in cadrul unui proiect de TCP/IP (era momentul in care se trecea la acest standard). Eram primii care participau la acest proiect - practic am facut pionierat aici, eram pe post de cobai ai Visa si MasterCard. Am trecut totul cu bine in cazul ambelor organizatii, dar ne-am ales cu o sanctiune de la MasterCard pentru ca nu trimisesem nu stiu ce hartie… o hartie conform careia nu am inceput inca testele, desi ele fusesera finalizate deja si certificate de MasterCard. A trebuit sa conving lumea ca nu trebuie sa platesc aceasta sanctiune; imi amintesc perfect de mail-ul in care domnul Alexe scria: "sa va fie clar ca nu o sa luati niciun ban de la RomCard!". 

Andrei Radu: Afurisita birocratie… Chiar ca se intampla si la case mari. Cum arata o zi din viata lui Marin Mitroi? O zi obisnuita de lucru?

Marin Mitroi: Din pacate, viata mea se rezuma in general la serviciu - adica o medie de 11-12 ore pe zi. La 8.30 intru in birou si nu plec inainte de 19.30. Conduc toate proiectele care se declanseaza in RomCard - asa sunt construit. Trebuie sa stiu tot ce se intampla, sa am control asupra lucrurilor, sa fiu interfata RomCard cu orice alta entitate. Este foarte adevarat ca exista proiecte mai simple pe care le analizez si le dau mai departe, dar nu imi scapa nimic oricat de mic ar fi. Nu stiu daca e bine sau e rau, probabil e o reminiscenta a profilului IT pe care il am - acea presiune de a face totul by the book si de a-ti asuma responsabilitatea. Ma simt nevoit sa conduc toate proiectele si imi place sa girez cu numele meu orice decizie care se ia in RomCard.

O zi din viata lui Marin Mitroi in postura de director RomCard… incepe cu citirea mail-ului. Ca oricine, cu prioritatile. Totul se intampla in timpul cafelei de dimineata. Dupa care imi urmez ritualul: controlez ce s-a intamplat in ziua precedenta - trafic, baza de date, tranzactii, probleme si solutionez acolo unde este cazul. Fac revista presei in timp ce mananc, deasupra tastaturii. Sunt interfata cu presa, tin relatia directa cu Visa, MasterCard, banci, procesatori… si raspund chiar personal la orice solicitare din partea comerciantilor care au nelamuriri in privinta sistemului 3D Secure. Mi-as dori, insa, ca ceea ce v-am spus pana acum sa reprezinte fiecare zi de lucru din viata mea. Sunt momente, insa, cand nimic nu se mai aplica si, efectiv, nu stiu ce sa fac mai repede: cui sa raspund, la ce mail sa dau reply, cat sa scurtez o conversatie telefonica pentru a avea timp de urmatoarea… pentru un pranz nu se mai pune problema… 

Andrei Radu: Trece ea ziua… Cum va petreceti seara?

Marin Mitroi: Televizor. Ma pun la punct cu stirile - politice si economice. Imi place Money Channel pentru ca vad ce tendinte sunt. Daca nu mi-e somn, ma uit la un film care, neaparat, trebuie sa fie relaxant, lejer, de seara sau daca am parte de un meci puternic (un meci al echipei nationale sau un Arsenal si Menchester United), fac rating televiziunilor.

Andrei Radu: Berea… semintele… popcornul? :)

Marin Mitroi: Un pahar cu bere nu refuz. Mai ales cand am musafiri pentru astfel de "evenimente". Se intampla, insa, destul de rar pentru ca zilele sunt foarte bine afectate. Exceptand serviciul, sambata ma duc la tara, langa Buftea, unde imi place sa fac pe gradinarul si fermierul… Ingrijesc vita de vie si pomii, lucru care imi da o satisfactie extraordinara si ma decupleaza de la stressul cotidian. Duminica este o zi de relaxare: o plimbare, o carte - de regula, istorie politica - si muzica. Doar muzica clasica.

Andrei Radu: Casatorit? Copii?

Marin Mitroi: Casatorit. Copii. Nepot. Fata cea mare lucreaza tot in domeniul cardurilor, cea mica a ales medicina.

Andrei Radu: Sport nu faceti? Sau va solicita nepotul suficient?

Marin Mitroi: Imi place tenisul de camp. Nepotul nu ma solicita asa tare pentru ca ne vedem doar duminica la masa in familie.

Andrei Radu: Avand in vedere cifrele, tranzactiile, pe scurt matematica din RomCard m-as fi asteptat sa imi spuneti sah…

Marin Mitroi: N-am vrut sa va spun.. Stiu sa joc foarte bine sah, i-am invatat pe toti din familie, dar nu a facut nimeni o pasiune pentru asta. Am avut categoria I la sah prin liceu si inceputul facultatii, dar n-am mai avut timp ulterior, plus ca eram intr-un camin de stundeti unde sportul principal era fotbalul…

Andrei Radu: Sah, tenis, gradinarit, muzica, familie, plimbari, filme, meciuri, bere ocazional si RomCard. Va invidiez!

... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei