Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
October 2017
 LMMJ VSD 
       1 
 2345678 
 9101112131415 
 16171819202122 
 23242526272829 
 3031

Afacerea ta este pregatita pentru Comert Electronic?

  [de Liviu TALOI / www.siteaudit.ro]

Comertul Electronic este unul din domeniile cele mai dinamice ale Internetului. Comertul Electronic permite oamenilor sa schimbe intre ei servicii si produse in timp scurt, fara bariera distantei. La orice ora din zi si din noapte poti vizita un site de comert electronic si cumpara aproape orice.

Principalele motive pentru care lumea cumpara online sunt: pretul mai mic, posibilitatea de a alege dintr-o gama foarte larga de produse si comoditatea. Acest lucru inseamna ca in cazul afacerii dumneavoastra  vor exista cativa clienti care vor cumpara online fie numai si pentru avantajul de a lansa comanda oricand, chiar si noaptea. Daca nu-i veti putea ajuta, acesti clienti vor cumpara din alt loc.

Este afacerea ta pregatita pentru E-Commerce?

Mii de afaceri se desfasoara cu success online in lumea intreaga, si in Romania ne apropiem cu pasi repezi de cifra de 1000 de magazine online.  Dar afacerea ta este pregatita pentru comertul electronic?

Pentru a cunoaste acest lucru SiteAudit.ro va pune in fata intrebarilor cheie la care este bine sa aveti un raspuns. Analizand raspunsurile date la aceste intrebari veti putea lua decizia de a investi intr-un magazin virtual sau nu.

Intrebari despre afacerea dumneavoastra

Aveti deja experienta in comert? Un antrepenor ce are deja cativa ani experienta in comert este avantajat in lansarea propriei afaceri online. Lucrul cu mai multi furnizori sau experienta in derularea importurilor nu poate fi decat benefica.

Ati vandut deja produse printr-un sistem de comanda la distanta? Prin posta, folosind telefonul, sau prin teleshoping? Experienta in lucrul cu oamenii ce nu au vazut produsul si politica de returnare a produselor nu ar trebui sa fie o problema pentru dumneavoastra.

Ce buget estimati sa cheltuiti cu implementarea comertului electronic in urmatorul an? O gresala pe care o fac foarte multe mici afaceri atunci cand demareaza proiectul de magazin online este nebugetarea costurilor. Un calcul atent al costurilor aferente acestui proces va poate scuti de multe probleme ulterior. Ca orice proiect dedicat dezvoltarii unui business si acesta costa, iar costurile trebuie prevazute si monitorizate permanent. Si inca ceva: nu conteaza cat costa atat timp cat calculul facut de dumneavoastra va permite sa recuperati in timp aceste cheltuieli. Este vorba de matematica si previziune, estimare, este un joc in care stabilesc cat si cand cheltuiesc, si apoi estimez cand si cat voi recupera.


Intrebari despre serviciile si produsele dumneavoastra
In aceasta sectiune vom analiza natura produselor si serviciilor pe care le veti oferi online. Poate ca nu toate produsele sau serviciile comercializate de firma dumneavoastra sunt potrivite pentru a fi vandute online.

Cate produse distincte (excluzand variatii de culoare si marime) credeti ca puteti oferi pe internet? In general Internetul, magazinele online, sunt create sa ofere o multitudine de produse. Cu alte cuvinte este usor sa intretii virtual un magazin care are pe raft 12.000 de produse. Desi in Romania este din ce in ce mai greu sa te impui pe piata de comert electronic cu un magazin de tip universal, acestea sunt cele mai vizitate deocamdata. Nu trebuie sa uitati ca in acest an s-au lansat si foarte multe magazine online de nisa, oferind produse si servicii specifice, de aceea va recomand sa construiti un magazin virtual chiar daca aveti la vanzare doar 10 produse.

Internetul in acest moment livreaza informatii pentru ochii si urechile dumneavoastra. Inca nu puteti pipai sau mirosi ceea ce se afiseaza pe Internet. Cat de usor este pentru cumparator sa ia o decizie de cumparare a produselor dumneavoastra daca nu le poate atinge, nu le poate gusta sau mirosi?

Teoretic puteti vinde orice pe net, de la oua la un vapor de mare tonaj. Dar, nu toate produsele sunt potrivite a fi vandute pe net, sau anumite produse vor fi mai bine vandute decat altele. Printre cele mai bine vandute produse pe piata romaneasca de comert electronic la ora actuala se numara produsele IT&C ca notebook-urile, monitoarele LCD, aparatura electronica, in special cele din gama foto-video, cum ar fi aparatele foto digitale si camerele video, telefoanele mobile, si nu in ultimul rand produsele electrocasnice.
Acest lucru nu inseamna ca firmele de catering nu au intrat pe piata comertului electronic. Sau companiile ce vand produse cosmetice.

Cat de usor va este sa livrati produsele clientilor? Aveti in vedere factori ca greutatea, perisabilitatea, valoarea costului de livrare, etc. Nu uitati ca adaosul pe care il veti stabili trebuie sa acopere, printre alte costuri, pe cele legate de transportul produselor.

Cat de potrivite sunt produsele pe care le comercializati pentru cumparatorii din strainatate? Luati in calcul aspecte ca limba, regulamentele de export, taxele, garantia, transportul produselor.

Sunt produsele oferite rare (dificil de gasit) sau sunt relativ comune? Este un avantaj evident ca macar anumite produse din gama pe care o oferiti pe site-ul dumneavoastra sa fie oferite in regim exclusiv. In acest fel veti putea controla mult mai bine dezvoltarea magazinului online. Cu toate acestea, dezvoltand un magazin virtual de nisa, cu o gama mica de produse, trebuie sa aveti in vedere promovarea adecvata a acestuia ca si asigurarea unui stoc permanent clientilor loali.

Produsele dumneavoastra au mai multe variante sau optiuni pe care clientul le poate specifica? In masura in care aveti la vanzare produse cu mai multe optiuni aveti avantaje asupra altor magazine din acest punct de vedere. Cumparatorul va aprecia faptul ca aveti telefonul mobil preferat in culoarea pe care si-o doreste, sau ca va putea cumpara un anumit model de camasa pe dimensiunea potrivita. Atentie insa, prea multe optiuni la alegerea unui produs poate induce confuzie in randul cumparatorilor, acestia hotarandu-se greu asupra optiunii preferate, existand sansa destul de mare ca el sa abandoneze procesul de cumparare.

Ce procentaj din vanzari sunt facute in acest moment din vanzarile catre companii? Este foarte important ca in momentul in care intrati pe piata de comert electronic cu un portofoliu de firme carora le vindeti in mod constant produse, sa infiintati un departament special pentru a se ocupa de clientii persoane juridice. Desi procentul acestor clienti poate fi mai mic decat cel al clientilor persoane fizice, ei vor reprezenta pentru dumneavoastra o sursa de venit sigura si stabila, de aceea trebuie sa incurajati la momentul protrivit formarea acestui departament. Clientii persoane juridice sunt cei mai buni clienti pentru dumneavoastra.

Intrebari legate de portofoliul de produse, de marcile pe care le vindeti, si de numele companiei dumneavoastra
In aceasta sectiune ne vom referi la marcile pe care le comercializati si la marca proprie. Brand-urile, marcile sunt o cale prin care cumparatorii pot intelege de fapt ce aveti de vanzare, si astfel sa aiba incredere in nivelul de calitate al produselor.

Cat de bine inteleg cumparatorii dvs. (sau potentialii cumparatori) ceea ce le oferiti ca produse si servicii? Cat de clare sunt formulate obiectivele de vanzare pe site? Ex: Site-urile ce ofera haine sau mancare sunt in general bine recunoscute/intelse de catre clienti, in timp ce alte produse sunt mai putin recunoscute/intelese. Sunt ele usor de inteles, sau necesita explicatii? Daca produsele pe care le vindeti necesita multe explicatii atunci si sansa de a cumpara ceva scade, mai ales daca limbajul folosit nu este unul popular si veti folosi un jargon tehnic.

Cat de standardizate sunt produsele? De exemplu ca standarde de marime si culoare? In masura in care oferiti produse complet standardizate sau intr-o masura mare standardizate si compatibile cu ceea ce clientul are deja acasa sau la servici veti avea succes. Daca vindeti produse personalizabile, nestandardizate, veti avea dificultati mai mari in a explica toate optiunile si variantele acelui produs.

Clientii considera marca/numele dumneavoastra lider in categoria corespunzatoare sau in sectorul sau? Puterea brand-ului dumneavoastra va sprijini serios vanzarea produselor. Nu cred ca este vreun cititor care sa contrazica aceasta afirmatie. Cum putem afla cat de puternica este marca noastra? Puneti-va urmatoarele intrebari, nu neaparat in aceasta ordine: aveti un avans serios din punct de vedere al numelui impotriva urmatoarei marci mentionate de catre clienti, cu alte cuvinte va mentioneaza mereu primul in sondaje? aveti un procent ridicat de consumatori care au cumparat macar o data de la dumneavoastra, cumparatori fideli? consumatorii sunt multumiti de produsele cumparate in momentul folosirii indelungate? clientii dumneavoastra au incredere in produsele oferite? clientii va spun ca nu este nevoie sa testeze produsele inainte de a cumpara din nou? intentia cumparatorilor de a mai cumpara de la dumneavoastra este mare, in crestere? vad consumatorii o diferenta clara in valoarea produselor cumparate comparandu-le cu produsele competitiei? intentionati sa investiti in brand/nume mai mult decat a competitorii dumneavoastra? Daca ati raspuns da la intrebarile precedente, atunci fiti sigur ca succesul dumneavoatra pe piata offline va va insoti la trecerea in piata online, a comertului electronic.

Intrebari despre clientii dumneavoastra
In aceasta sectiune vom analiza masura in care clientii dumneavoastra sunt gata sa cumpere de pe internet. Masura in care ei sunt pregatiti pentru aceasta schimbare va va asigura sau nu succesul. Companiile de cercetare a comportamentului consumatorilor ca Nielsen sau Mintel au impartit consumatorii in sase categorii.

Cumparatori de tip social (social shoppers) - le face placere sa cumpere si se distreaza vizitand magazine. Este o oportunitate de a iesi din casa sau birou sis a intalnesca oameni. Ce procent din clientii dumneavoastra actuali o reprezinta acest tip de cumparatori? Daca aveti un procent foarte mare de cumparatori dornci de socializare in magazinele dumneavoatra offline atunci este bine sa va ganditi de doua ori inainte de a face trecerea la comertul electronic. Trebuie sa aveti argumente serioase pentru a schimba comportamentul acestor clienti si de a reusi sa-i aduceti pe paginile magazinului dumneavoastra online.

Cei care fac experimente (experimenters) - incearca pentru prima oara lucruri noi si le place. In general au casa plina cu ultimele gadget-uri. Aveti un magazin High-Tech, unde clientii se comporta in acest fel? Aveti un magazin de raritati si noutati in domeniu? O clientela formata din acest tip de consumatori va asigura o rata de penetrare pe internet suficient de buna. Acesti clienti va vor ramane fideli si dupa trecerea pe Internet. Daca veneau special la magazinul dumneavoastra pentru a cumpara ultimele „jucarii” electronice, fiti sigur va vor gasi mai repede pe internet si vor aprecia faptul ca vor cumpara mai comod.

Cumparatorii de convenienta (convenience shoppers) - traiesc intr-un stare de permanenta agitare si sufera de lipsa de timp.Cumparaturile sunt o corvoada pentru ei. Stereotipul este parintele ocupat care face cumparaturile in drum spre scoala, sau managerul care cumpara un produs in drum spre casa seara tarziu. Aveti un procent mare de clienti de acest tip? Nu este un lucru rau, caci sondajele din Romania, studiile efectuate de MCTI, ne spun ca unul din motivele principale pentru care oamenii cumpara de pe Internet este convenienta, comoditatea, usurinta cu care se face comanda online. Acesta de fapt reprezinta procentul majoritar al clientilor unui magazin online. Lor va adresati atunci cand deschideti taraba virtuala.

Consumatorii dependenti de obiceiuri si traditii, conservatorii (habit-bound die-hards) - le place continuitatea si prefera valorile si caile traditionale. Nu prefera sa experimenteze si asteapta de la tehnologie sa devina curentul principal inainte sa o adopte. Sunteti un magazin ce ofera valori traditionale clientilor? Atunci succesul va este garantat intr-o masura mare deoarece acest tip de clienti sunt fideli, si daca veti pastra specificul magazinului si valorile acestuia in brandul pe care il veti lansa pe Internet, sigur veti castiga si alti iubitori ai valorilor clasice. Si acesti cunparatori vor aprecia pe langa nevoia de traditie, de valoare a produselor expuse, convenienta si comoditatea cu care vor cumpara de acum inainte. Cu un mesaj adecvat veti reusi sa ii pastrati intr-o mare masura si pe Internet.

Mercenarii sau cumparatorii care alerga dupa cel mai mic pret (value shoppers - mercenaries) - cauta magazine care ofera aceleasi bunuri la un pret mai mic. Oricum serviciile si calitatea sunt inca importante, dar nu prevaleaza in fata pretului. Sunteti un magazin care marketeaza cel mai mic pret si offline? Raspunsul la aceasta intrebare, daca avand un procent mare de mercenari in magazin veti reusi sa aveti succes si online este foarte greu. Voi raspunde numai la aceasta intrebare intr-un articol viitor, dar, un lucru este sigur, intotdeauna se va gasi un alt magazin care va avea preturi un pic mai mici decat ale dumneavoastra. Acesti mercenari vor parasi campul de lupta reprezentand magazinul dumneavoatra in trei secunde pentru a cumpara de la vecinul. Internetul nu este un loc castigat de pret, desi multi nu au inteles acest lucru, ci de calitatea serviciilor oferite.

Cumparatorii etici, „corecti” (ethical shoppers) - cumpara din orice sursa si chiar la un pret ridicat daca se ofera garantia ca produsul este original si de calitate. Aveti ca si clienti un procent ridicat de clienti care nu se uita la pret? Atunci succesul dumneavoastra este de departe asigurat. Daca veti continua sa le oferiti motive ca aduceti produse de calitate si veti acompania aceste marfuri de servicii ireprosabile, atunci sigur veti reusi sa va impuneti. Conform studiilor si experientei mele produsele cele mai scumpe si de calitate se vand cel mai bine pe Internet.

In loc de incheire
Sunt multe intrebari pe care trebuie sa vi le puneti atunci cand va hotarati sa schimbati modul de a face afaceri, cand v-ati hotarat sa intrati pe piata de comert electronic. Acestea sunt doar cateva din cele mai importante intrebari. Si totusi una din cele mai importante este urmatoarea: mai am timp sa astept si sa raspund la toate intrebarile de mai sus? sau trebuie sa intru acum pe piata online?

O analiza prea profunda, studiile prea aprofundate si asteptarea pot fi uneori cei mai mari inamici ai celor ce se intreaba de mii de ori inainte de a lansa ceva. Sfatul meu este sa raspundeti cat mai repede intrebarilor de mai sus, si nu uitati daca magazinul functioneaza la perfectie in momentul lansarii inseamna ca ati asteptat prea mult.

... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei