Lucram la noua versiune a site-ului, de aceea informatiile nu sunt actualizate. Intre timp poti citi articolele pe care le-am scris in ultimii 4 ani iar noi promitem sa
revenim cat mai curand cu o noua interfata si, evident, cu articole la zi. Lucram in paralel atat la relansarea site-ului, cat si la organizarea Galei Premiilor eCommerce.

 
UTILIZAREA CARDURILOR
Cardurile fac parte deja din viata de zi cu zi a romanilor, la ora actuala existand peste 9 milioane de carduri bancare.   ...detalii
RECOMANDAREA Link2eCommerce
CartePremium - librarie online si giftshop cu livrare 100% gratuita pentru clientii care aleg plata online   ...detalii
CONSULTANTA IN COMERTUL ELECTRONIC
Intra acum in comertul electronic! Nu este un “hei rup-ism” si nici un sfat optimist. Statisticile arata ca numarul mag   ...detalii
Sign-up
Beneficiile autentificarii si formularul de inscriere
 
Link2eCommerce Home E-Commerce
Articole si analize despre comertul electronic
Online Advertising & PR Legislatie Internet Off Topic Evenimente Despre noi Contact
June 2017
 LMMJ VSD 
    1234 
 567891011 
 12131415161718 
 19202122232425 
 2627282930

EDITORIAL: Eppur si muove

  [de Madalin Matica / DotCommerce]

Pentru aceasta afirmatie Galileo era sa fie ars pe rug (de fapt a spus acest lucru, in soapta, dupa ce si-a negat ideile in fata Inchizitorului). La citeva luni dupa inceperea anului 2007 pot afirma, tot in soapta, “si totusi se misca”. Comertul electronic romanesc se misca si creste in ciuda marilor inchizitori care l-au tinut la un nivel de performanta penibil.

Am fost indignat de citeva articole de presa preluate si de mari agentii de stiri care exaltau in prezentarea “marilor realizari” in 2006 ale e-commerce-ului romanesc. S-au tranzactionat 9,6 mil EUR. WOW! Pardon? Orice om din industrie este intristat de aceasta cifra si nu cade in extazuri gratuite. Declaratiile oficiale la sfarsitul anului 2005 erau: 44 milioane USD. In 2006: 9,6 milioane EUR. OK, deci care e stirea buna? Ma bucura orice stire de presa cu conotatii pozitive aparuta despre e-commerce, dar ar trebui sa raminem cu gandul la realitatea necosmetizata a cifrelor. Sa parem extaziati, dar sa raminem ancorati in realitate.

Desigur, exista explicatii clare si bune (interzicerea cross-border, mutarea multor comercianti care proceseaza prin DotCommerce in procesare prin banci din afara Romaniei etc.) dar aceste doua cifre erau menite sa traga un semnal de alarma. Sau sa ne dea macar o speranta legata de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si implicit mutarea Romaniei din zona CEMEA (in care activitatile de cross-border erau interzise) in zona Europe (unde aceleasi activitati sunt incurajate). Aceasta speranta si-a luat o aminare pina in luna aprilie (da, din punctul de vedere al unei organizatii emitente de carduri, abia in aprilie vom migra in Europa) dar exista o amenintare mai mare: bancile acceptatoare din Romania nici nu sunt pregatite de a accepta cross-border, nici nu depun eforturi in acest sens. Si fara bancile acceptatoare, payment gateway-urile trebuie sa gaseasca alte modalitati de a promova procesarea dar in acelasi sens al anului 2006: din Romania in afara Romaniei.

Din acest punct de vedere, cred ca sangerarea 2006 va continua si in 2007 iar daca bancile acceptatoare nu vor accepta ideea de cross-border (acum devenit legal si, mai ales, incurajat) o noua sansa va fi irosita. Si nici nu voi discuta despre celor doua industrii generatoare de volume mari de tranzactionare (si de profituri excelente) refuzate aprioric de toate bancile din Romania: industria adult si cea a jocurilor de noroc. Desi reglementate, acceptate si procesate in toate tarile lumii, aceste doua industrii sunt interzise de Romania. Si cum deschiderea catre UE este deplina, aceste industrii gasesc suport si intelegere in cadrul procesatorilor si bancilor europene.

Insist foarte mult pe necesitatea generarii de volume mari de procesare nu doar din punctul de vedere al gradului de profitabilitate al jucatorilor din piata (la sfarsitul zilei cu totii dorim profituri), ci si din punctul de vedere al reducerii taxelor si comisioanelor de procesare. Este evident ca volumele mari de procesare dau posibilitatea bancilor sa scada comisioanele. Volumele mari de tranzactionare fac apoi ca bancile sa investeasca mai mult in sistemele de procesare. Volumele mari de tranzactionare fac ca bazele de date ale bancilor si procesatorilor sa creasca si sa poata detine date relevante in combaterea criminalitatii informatice. Volumele mari de tranzactionare creaza o stare de beatitudine care va atrage investitii in aceasta zona din partea companiilor care au sau nu deja o prezenta online. Care, la randul lor, cresc numarul de comenzi pentru design, reclama online, servicii mai bune de curierat, cresc numarul comenzilor producatorilor de ambalaje si asa mai departe. De patru ani ma incapatinez sa numesc Comertul Electronic o Industrie si nu o nisa si remarc faptul ca din ce in ce mai multi analisti adopta sau accepta aceasta realitate viitoare.

Semne bune anul are (totusi). Remarc aparitia unui numar mare de noi magazine virtuale (rata de aderari la sistemul de procesare DotCommerce a crescut in primele doua luni cu 21% fata de ultimele 4 luni ale anului 2006), remarc cresteri ale valorilor tranzactionate de magazinele virtuale (in special la nivelul celor care ofera servicii low cost) si primesc zeci de telefoane zilnic de la antreprenori care doresc sa inceapa afaceri virtuale. Guvernul are si el semne bune deoarece construieste sistemul de plata a amenzilor de circulatie la nivel national (prin sistemul integrat Ghiseul Virtual de Plati – www.ghiseul.ro) si prin eforturile pe care citeva primarii din Romania deja le fac in a accepta plata taxelor si impozitelor online. Exista o efervescenta in Romania legata de platile online. Si exista o reticenta din partea parintilor comertului electronic – bancile acceptatoare.

Nu aceeasi reticenta o gasesc la nivelul bancilor acceptatoare din Europa care doresc sa intre in Romania si sa gaseasca aici un nou pamint fertil pentru a-si extinde afacerile (da, scriu acest articol din Munchen dupa 3 intilniri cu banci germane). Asa cum multi analisti au afirmat, nu stiu cat de repede Romania va intra in UE dar UE sigur intra rapid in Romania. Viitorul potential al Romaniei nu poate fi negat sau ignorat de un bancher care doreste sa aiba planuri pe termen mediu si lung. Si succesele viitoare nu se bazeaza doar pe creditele de consum sau cele imobiliare. Succesul viitorului se bazeaza pe tehnologiile viitorului.

De aproape patru ani de zile construim aceasta industrie si am trecut prin extaz, agonie si plictiseala. Cred, insa, ca este de datoria tuturor celor care au lucrat la dezvoltarea acestei Industrii sa isi inteteasca eforturile (si sa aloce bugete mai mari) pentru a continua visul comun. Pentru ca rezultatele bune incep sa apara si ar fi pacat sa nu fim cei care si obtin profiturile industriei pe care am creat-o in comun.

Personal, cred ca anul 2007 va fi un an excelent pentru industria e-commerce din Romania si cred ca aceasta industrie poate depasi orice probleme, reticente sau obstacole aparute pe drum. Cred cu tarie ca platile online reprezinta viitorul si ca acest viitor nu poate fi oprit de nici un Inchizitor. Desi niciodata nu am abdicat precum Galileo in fata unui Inchizitor, afirm ca si el... eppur si muove.

... afiseaza toate articolele
Poll

Poll

Cat ati cheltuit pentru un cadou cumparat online?
Sub 10 lei
Intre 10 si 50 lei
Intre 50 si 100 lei
Intre 100 si 150 lei
Intre 150 si 200 lei
Intre 200 si 300 lei
Peste 300 lei